Cara Memilih Pekerjaan Yang Sesuai Masa Kini

Seseorang individu yang ingin memperoleh pendapatan harus melibatkan diri dengan pekerjaan. Untuk menjadi kaya, individu haruslah bekerja. Dalam memilih pekerjaan banyak perkara yang harus diambil pertimbangan. Dengan itu, barulah kerja yang kita lakukan akan lebih sukses. Saya rasa ramai yang bersetuju dengan pendapat tersebut. Untuk kaya kita harus bekerja.
 
FAKTOR- FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PEMILIHAN PEKERJAAN
1) Upah atau gaji yang diberikan
    Ini merupakan daya tarikan yang paling penting dalam memlilih pekerjaan. Rasanya, semua yang telah bekerja mahupun maci mencari pekerjaan menjadikan faktor ini sebagai faktor yang utama. Gaji yang tinggi dapat menarik ramai pekerja. Jika bekerja di bank, mampu menawarkan gaji hingga RM5,000 maka ramailah yang berebut bekerja di bank. Secara teorinya, semakin tinggi gaji yang ditawarkan, maka semakin ramai orang ingin menceburi bidang tersebut.


2) Faedah Sampingan
     Selain gaji atau wang,  faktor lain ialah faedah sampingan. Pihak majikan harus menyediakan faedah sampingan yang menarik untuk para pekerjanya. Antaranya ialah kemudahan yang percuma disediakn majikan kepada pekerja. Antara faedah sampingan yang terpenting ialah bonus. Ia semestinya amat menarik minat orang yang mencari pekerjaan. Pada masa yang sama juga, perkhidmatan perubatan yang percuma, kemudahan pinjaman, subsidi dan cuti.


3) Faktor-faktor lain
   i. Minat
  ii. Suasana tempat kerja
 iii. Kelayakan akademik
 iv. Prospek pekerjaan
 v. Keadaan ekonomi semasa
 vi. Pengaruh keluarga
 vii. Jarak 


Sumber:   http://ohpelaburan.blogspot.com

No comments:

Post a Comment