Kehidupan dunia


Kadang-kadang Allah SWT duga kita dengan pelbagai ujian dalam hidup ini. Sebagai hamba-NYA kita harus sabar dan menerima segalanya dengan redha. Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana diberi peluang untuk mengharungi ujian serta menikmati kehidupan ini. Walau baik atau pun buruk yang datang, sentiasa berfikiran positif serta yakin kepada Allah, ada rahmat di sebalik kejadian yang berlaku. 

Sepertimana Firman Allah: 

ٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّمَا ٱلْحَيَوٰةُ ٱلدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌۢ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِى ٱلْأَمْوَٰلِ وَٱلْأَوْلَٰدِ ۖ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ ٱلْكُفَّارَ نَبَاتُهُۥ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَىٰهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَٰمًا ۖ وَفِى ٱلْءَاخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضْوَٰنٌ ۚ وَمَا ٱلْحَيَوٰةُ ٱلدُّنْيَآ إِلَّا مَتَٰعُ ٱلْغُرُورِ
 QS. Al-Hadid [57] : 20
Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.

Firman Allah:

وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
Maksudnya : “Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui.
(Surah al-Ankabut : Ayat 64)

Selain itu, Allah Ta’ala juga ada menyebut pada ayat lain tentang kehidupan di dunia tidak kekal. Ia hanya sebagai permainan dan hiburan sahaja. Ia akan musnah sepertimana musnahnya tanam-tanaman dan buah-buahan. Kehidupan di dunia merupakan tempat bersenang-lenang bagi orang yang terpedaya, dan bagi mereka yang mengutamakan kehidupan yang sementara ini, maka bagi mereka azab yang pedih. 

Firman Allah Ta’ala:

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
Bermaksud : “Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah- megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.
(Surah al-Hadid : Ayat 20)

Kita mengetahui apabila seseorang bermain dan berhibur, ia tidak mengambil masa yang lama. Apabila telah letih dan penat maka seseorang itu akan berhenti bermain dan berhibur. Begitu juga ke atas kehidupan dunia ini. Ia tidak lebih hanyalah sebagai sebuah persinggahan sahaja untuk berteduh bagi seorang musafir. 

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda :

مَا لِي وَمَا لِلدُّنْيَا مَا أَنَا فِي الدُّنْيَا إِلَّا كَرَاكِبٍ اسْتَظَلَّ تَحْتَ شَجَرَةٍ ثُمَّ رَاحَ وَتَرَكَهَا
Bermaksud : “Apalah ertinya dunia ini bagi diriku. Aku di dunia ini hanyalah seperti orang yang menjelajah yang berteduh di bawah pohon kemudian pergi meninggalkannya.” (Riwayat al-Tirmizi)
             
Selain itu, Nabi juga pernah bersabda pada sebuah hadith daripada Ibn Umar r.a :
كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ
Bermaksud : “Jadilah kamu di dunia seperti orang asing atau orang yang mengembara.” (Riwayat al-Bukhari)

            Salim Aid al-Hilali menyatakan di dalam kitabnya Bahjatu al-Nazirin yang merupakan kitab syarah kepada kitab Riyadu al-Solihin tentang hadith di atas bahawa janganlah kamu mementingkan dunia, menyibukkan diri dengannya, mengaitkan perasaan dengannya yakni jatuh cinta padanya, sebaliknya jadilah seperti orang asing atau pengembara yang dalam perjalanan ke tempatnya (Syurga). Beliau menyatakan lagi bahawa ia merupakan galakan untuk bersikap zuhud dan berpada dengan apa yang halal sehingga tidak memerlukan lagi pada yang haram.
[sumber:  faizfathi07.blogspot.com]

No comments:

Post a Comment