Zikir & Doa Amalan Kehidupan

'Hasbunallah wanikmal wakil' (QS. Ali Imran: 173). Maksudnya -- Cukuplah Allah menjadi penolong kami.
Kisah berlaku ketika Nabi Ibrahim Alaihi Salam dilempar ke dalam kumpulan api, beliau mengucapkan 'Hasbunallah wanikmal wakil'. Dengan izin Allah telah menjadikan api yang panas menjadi dingin sehingga Nabi Ibrahim selamat dari api yang membara.
Demikian juga ketika Nabi Muhammad Shalallahu Alaihi wa Salam dan para sahabatnya mendapatkan ancaman juga mengucapkan 'Hasbunallah wanikmal wakil' yang membuatnya selamat dari marabahaya. 
'Cukuplah Allah menjadi penolong bagi kami dan Dia sebaik-baiknya pelindung. Maka mereka kembali dengan nikmat dan kurniaan yang besar dari Allah, mereka tidak ditimpa suatu bencana dan mengikuti keredhaan Allah. Allah mempunyai kurnia yang besar.' (QS. Ali Imran : 173-174).
Kita tidak akan mampu melawan bencana, menyelesaikan semua masaalah dan mencegah musibah yang datangnya setiap saat dengan cara kita sendiri sebab kita memiliki kemampuan yang terbatas, kita diwajibkan berikhtiar untuk menyelesaikan setiap masalah bagaimana hasilnya selebihnya kita menyerahkan kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Jika tidak demikian, adakah jalan keluar yang lebih baik untuk kita tempuh di setiap kita menghadapi ujian dan cobaan?
'Dan bertawakallah engkau hanya kepada Allah, jika engkau orang-orang yang beriman.' (QS. al-Maidah : 23).
Bertawakallah kepada Allah yang Maha Kuat dan Maha Sempurna yang kekuatannya begitu teramat besar tak terbatasi, jadikanlah 'Hasbunallah wanikmal wakil' sebagai amalan yang bermakna dalam setiap langkah kita.
Jika anda mempunyai hutang yg byk, menghadapi cobaan yang berpanjangan, kehilangan pekerjaan, rezeki yang susah, dikhianati orang yang anda cintai, sedang dalam keadaan sakit parah, jika anda takut terhadap perlakuan orang berbuat zalim, mengadu dan berharaplah kepada Allah dengan mengucap 'Hasbunallah wanikmal wakil' In shaa Allah, ujian, cobaan, penderitaan dan masalah kita selesai dengan pertolongan Allah. Amin..

(sumber: blogger)

No comments:

Post a Comment