"At-Ta'aawun" kepada Madrasah Al-Yamani

As Salam kepada semua sahabat sesama muslim.  Saya terpanggil untuk melakukan sesuatu di sini, mengikut kemampuan saya dalam menyampaikan kebaikan kepada semua dan jua membantu golongan yang memerlukan.  Semoga Allah SWT sentiasa bersama kita semua dalam usaha ini.  Bantu kepada mereka yang memerlukan terutamanya yang memperjuangkan ajaran Islam di negara kita Malaysia.  Sama-sama lah kita terapkan konsep "At-Ta'aawun" dalam diri kita juga iaitu saling bantu membantu sesama muslim.  Ini adalah satu kegiatan yang merupakan pencerminan ukhuwwah Islam yang sangat dianjurkan dalam ajaran Islam.

Allah SWT berfirman: “Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya.” (Al Maaidah : 2)

Saling tolong menolong bagi sesama orang mukmin dengan berlandaskan pada ukhuwwah fillah (Persaudaraan karena Allah) akan menyebabkan kukuhnya persaudaraan dan persatuan umat Islam, yang oleh Rasulullah digambarkan sebagai suatu bangunan yang kuat : “Seorang mukmin terhadap mukmin lainnya seumpama bangunan saling mengokohkan satu dengan yang lain. (Kemudian Rasulullah SAW merapatkan jari-jari tangan Beliau).” (HR. Mutafaq ‘alaih)

Kisah Zaman Rasulullah SAW:
Dalam catatan tarikh Islam di zaman Rasulullah SAW konsep at-ta’aawun ini telah dijalankan dengan sangat sempurna ketika kaum Muhajirin yang baru tiba di Madinah sesudah melakukan perjalanan hijrah dari Mekkah, dengan pertolongan kaum Anshar. Dek kerana kecintaan terhadap saudaranya yang berdasarkan pada iman dan taqwa maka kaum Anshar rela sepenuh hati untuk membantu segala keperluan kaum Muhajirin, sehingga akhirnya mereka bersatu dalam satu bangunan “masyarakat Islam” pertama di negara Islam (Madinah).

Diriwayatkan oleh Imam Bukhari : “Setibanya kaum Muhajirin di Madinah maka Rasulullah SAW segera mempersaudarakan Abdurrahman bin Auf dengan Sa’ad bin Ar-Rabi’. Ketika itu kepada Abdurrahman, Sa’ad berkata : “Aku termasuk orang Anshar yang banyak kekayaan, dan kekayaanku akan kubagi dua, setengahnya untuk Anda dan setengahnya untukku. Aku juga mempunyai dua orang istri, lihatlah mana yang Anda sukai, sebutkan namanya, maka ia akan segera aku ceraikan dan setelah usai masa iddahnya Anda kupersilahkan nikah dengannya.” Abdurrahman menjawab : “Semoga Allah memberkahi keluarga dan kekayaan Anda. Tunjukkan saja kepadaku letak pasar di kota Anda.” Kemudian kepada Abdurrahman bin Auf ditunjukkan pasar Bani Qainuqa. Dan ketika ia pulang ternyata dia sudah membawa gandum dan samin. Dan untuk seterusnya ia berdagang di pasar tersebut.”


Rasulullah SAW bersabda: “Seorang muslim itu adalah saudara muslim lainnya. Dia tidak boleh menganiaya dan menyusahkannya. Barangsiapa yang memenuhi hajat saudaranya, maka Allah akan memenuhi hajatnya. Barangsiapa yang melapangkan satu kesusahan seorang muslim, maka Allah akan melapangkan satu kesusahan di antara kesusahan-kesusahan hari kiamat nanti. Dan barangsiapa yang menutupi aib seorang muslim, maka Allah akan menutupi aibnya pada hari kiamat.” (HR. Bukhari dan Muslim)

---------------------
Oleh itu, andai saudara seorang yang berkemampuan dan ingin membantu saudara kita di MADRASAH AL-YAMANI, Kampung Baru Kuala Lumpur, sila layari laman web eTahlil.com.my atau laman facebook.com/pages/Madrasah-Al-Yamani.  Pihak madrasah mengalu-alukan sumbangan Infaq, Zakat, Fidyah atau Derma daripada kaum muslimin dan muslimat, supaya dapat bersama-sama menegakkan syiar islam dengan menginfaqkan sejumlah harta untuk tujuan diatas mengikut kemampuan demi mencari redha Ilahi. Sebarang sumbangan ikhlas muslimin dan muslimat bolehlah dimasukkan terus ke dalam akaun CIMB Islamic Bank Berhad atau Maybank Islamic Bank Berhad diatas nama:

“MADRASAH TAHFIZ AL YAMANI”
CIMB BANK NO. AKAUN 1411 0000 4931 03
MAYBANK NO. AKAUN 5640 9850 1934


Resit pengecualian cukai, boleh diuruskan untuk setiap sumbangan RM300 keatas. Mohon hantarkan slip bank sebagai bukti sumbangan besertakan nama penuh (seperti di dalam K/P) atau nama syarikat (seperti di dalam pendaftaran), alamat penuh (besertakan pos kod) dan nombor telepon untuk pengurusan penghantaran resit.

Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi;
Ustaz Syed Mohd Fadzli Syed Ahmad
(Mudir Al Yamani) 
No. 12H, Tingkat 8, Blok A, Flat PKNS
Jalan Raja Muda Musa, 50300, Kg. Baru, Kuala Lumpur
Tel.: 019-341 2805 (Ustaz Emran), Faks: 03 2726 8899 
Emel: madrasahtahfizalyamani@gmail.com

Pihak madrasah juga mengadakan projek bagi mengumpul dana seperti berikut:


No comments:

Post a Comment