Kisah di sebalik Coklat..

Entri kali ni cerita pasal coklat, jangan boring ya! Ada sahabat yang menjual coklat bar dengan harga murah, bila dia post dalam media sosialnya buat saya terpanggil untuk menulis di sini. 
Bila sebut pasal coklat, peminatnya pasti teruja! Termasuklah diri saya sendiri di suatu ketika dulu. Saya sanggup berhabis duit setiap minggu, memastikan stok coklat sentiasa ada di dalam peti ais, menaiki tren ke airport dan kirim dengan rakan-rakan yang ke luar negara semata-mata kerana coklat Cadbury. Coklat ini sentiasa memberi kegembiraan dalam diri seseorang. Kalau diingatkan balik kegilaan saya ni, pasti ramai geleng kepala. Dulu ramai yang cakap, coklat menggemukkan! oh no..no..nonsense! Sangat tidak relevan sama sekali sebab saya dah experimen kepada diri saya sendiri dengan coklat, badan tak naik pun..hehe. Sebab makanan lain (nasi + mee) dan makanan ruji orang melayu buat badan saya semakin berisi. "Chocolate symbolizes, as does no other food, luxury, comfort, sensuality, gratification, and love.”  Karl Petzke


 

Coklat juga menjadi suatu memori yang indah dalam hubungan saya dengan seseorang. A bouquet of roses with chocolate Cadbury sentiasa hadir setiap hari lahir saya, surprise weekly gift (delivery) atau setiap pertemuan dengannya. Keikhlasan dan kebaikan yang ada dalam dirinya buat saya menjadi pencinta coklat cadbury (sounds stupid, but its real story meh..hehe).  Sejak dirinya semakin sibuk dengan kerja dan menjauhkan diri dari saya, sejak itu juga saya kurang makan coklat. Sekarang ni kalau passby chocolate counter atau chocolate shop di airport, saya cuma sempat menjeling dan tersenyum. Ada juga perasaan bersalah dan kesedihan di hati kerana tidak kesampaian hajat saya iaitu memujuknya menerima Islam. Sudah hampir 3 tahun tiada khabar berita darinya.  Saya sentiasa yakin bahawa jodoh dan setiap pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Yang hadir cuma doa untuknya sentiasa, semoga kesihatannya sentiasa baik dan suskess dalam kerjayanya.  


“The greatest Emotion is Love.
The greatest quality is seeking to serve others.
The greatest gift is your own Life.
The greatest pleasure is CHOCOLATE!
The greatest thing you’ll ever learn is that there's always something new to learn.
The greatest virtue is temperance.
The greatest meditation is a peaceful mind.
The greatest practice is to be Kind.
education.
The greatest challenge is to let go. The greatest wisdom is to be in the NOW” 
― Pablo

Kepada semua rakan-rakan penggemar coklat, jangan berhenti memakan coklat ya! Ia sentiasa membangkitkan perasaan gembira dalam diri anda. 
Ikhlas dari hati....

No comments:

Post a Comment