Bahagia & Derita

Kita seringkali terlupa kehidupan ini satu pakej sebenarnya. Bahagia & derita ada pengalaman yang berharga dan dalam kepahitan itu ada kesembuhan yg menguatkan diri kita untuk menempuhnya dgn tabah serta berusaha keluar dari semua masalah. Kalau kita lihat duit syiling, bahagia & derita saling membelakangi. Bila kebahagiaan datang, penderitaan pada sisi sebelah lagi tertutup. Begitulah jua sebaliknya. "Sesungguhnya sesudah kesulitan ada kemudahan" (QS. Al-Insyirah: 6). Hanya orang yang bijaksana akan dapat melihat sisi duit syiling itu dari sudut ia berdiri, maka dapat melihat keduanya.
Marilah kita lupakan penderitaan, berjuanglah untuk mengubah keadaan dgn sepenuh daya usaha kita untuk membahagiakan diri sendiri. Mereka yg mempunyai 'sence of humour' pastinya dapat melihat dari sudut yang indah di mana menjadikan kesedihan itu menjadi gelak ketawa. Membuat air mata kepedihan menjadi air mata bahagia. Yakinlah kepada Allah SWT dan jangan sekali-kali berputus asa kerana jikalau kita berputus asa samalah jua kita tidak yakin kepada-Nya. Rahmat Allah sangatlah luas, tiada had dan tidak terbatas. Rahmat-Nya mengatasi kemurkaan-Nya. Inilah kasih sayang Allah terhadap hamba-Nya.
Firman Allah SWT yg bermaksud:
"Katakanlah siapakah apa yang ada di langit dan di bumi. Katakanlah: Kepunyaan Allah. Dia telah menetapkan atas diri-Nya kasih sayang." (Al-An'am; 12). 
Tidak perlulah kita berputus asa, tidak yakin dan lemah semangat, bersedih dan sebagainya. Rahmat Allah selalu menghampiri kita walaupun pada ketika itu kita sering merasa berjauhan dari-Nya. Allah sama sekali tidak pernah lupa dan tinggalkan hamba-Nya bersendirian tatkala ia diberi ujian. Tidak juga meletakkan syarat atau perantara antara Dia dan hamba-Nya.  Apabila kita memohon keampunan; tidak sesekali Allah mengecewakan kita. Allah juga tidak membuka aib hamba-Nya walau sebesar mana pun dosa kita..dan Allah tidak pernah menyuruh hamba-Nya membuka aib dirinya tetapi Allah mahu kita terus bertaubat dan kembali kepada-Nya. Wallahualam..

~ikhlas dari hati

No comments:

Post a Comment