Erti Sebuah Penghargaan Suami & Isteri

Menghargai lelaki ialah dengan membiarkan lelaki menjadi lelaki sejati, bukan dengan cara kita perempuan memanjakan perempuan.

Jangan angkat barang berat, jangan repair apa-apa kerosakan teknikal, jangan spend our own money for him. Apa juga kerja lelaki, let them do it for us.

Just let them know apa yang rosak, tak perlu sampai arahkan apa yang perlu dibetulkan. They are Mr. Fix It. Serahkan aje.

Jika makan di luar, biarkan mereka bayar. Namun, ia tidaklah bermaksud perlu jadi pisau cukur. Jangan tunjuk kita kaya & serba mampu.

I was wrong before, thinking & acting that I am tough enough. Hinggalah Allah tarik upaya kekuatan berdiri atas kaki sendiri, then I realize "please treat me like a princess of Jordan". haha! A tough girl, but weakest one.

Satu part lain, ia satu kesalahan bila perempuan mencari equal right between men and women. Jika perempuan berkeras menjadi segagah lelaki, later on sifat kelelakian lelaki akan sirna, dunia akan terbalik.

Kerana perempuan manjakan lelaki treat like a perempuan,it will result in:

1. Kita dah cabar peraturan sunnatullah - perempuan patut di rumah, lelaki membanting tulang di luar.

Long term effect, it will ruin natural ecosystem of human being.Maka muncul lah sura rumah 365 a year, not working outside at all.

2. Dulu pernah baca pasal "quality sperm lelaki drop due to asik memerap (tak keluar) di rumah not doing things outside" dan perempuan possible tumbuh muscles berketul-ketul? That is horrible!

Ingat: segagah se-tough lelaki mana pun, mereka tak mampu tahan dengan rasa sakit bersalin. The most powerful super sayya level belongs to women. Tak perlu show off, Allah proves it, dunia admit it.

Quoting one ayat from a book I've read:
"kekuatan wanita bukan terletak kepada kemampuan wanita buat semua perkara, tetapi kerana wanita itu seorang wanita, then lelaki sanggup lakukan apa saja."


Below I put some points for us to ponder,

Lelaki akhir zaman sudah hilang qawwamah.

Sebab itu para wanita keluar rumah berbondong-bondong mencari kerja, sanggup tinggal anak-anak dan rumahtangga kemudian ditempat kerja isteri-isteri mereka bergaul mesra dengan lelaki-lelaki asing tanpa batas.

Inilah antara sebab masyarakat hari ni sudah hampir tidak berjiwa.

Yang lebih dahsyat, para lelaki lepas tangan tidak memberi nafkah kepada isteri kerana isteri sudah ada duit sendiri.

Yang Isteri pula kerana cinta sejati kononnya pada suami sanggup manjakan suami dengan hartanya. Isteri walau berharta pun suami tetap wajib beri nafkah. Itulah harga diri dan kemuliaan dalam nilai qawwamah yang Allah kurniakan pada orang lelaki.


الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ

Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. maka perempuan-perempuan Yang soleh itu ialah Yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan Yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua Yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, (al-Taubah : 34)

Wahai lelaki, perkahwinan bukan untuk berseronok-seronok semata-mata.
Ada tanggungjawab dan amanah. Maruah isteri adalah amanah kalian. Aurat isteri juga aurat kalian. Harta kamu sebahagiannya adalah nafkah untuk anak isteri.

Jangan makan harta isteri tanpa disedari walapun tidak nafikan hidup suami isteri biarlah berlebih kurang tapi kalian selalu lupa dan mengambil kesempatan sehingga qawwamah itu semakin terhakis akhirnya.

[perkongsian fb ustazah Nafisah Tahir]

No comments:

Post a Comment