Dahulu dan Sekarang

Aku yang dulu bukanlah yang sekarang...
(lagu Tegar bermain-main di mindaku)
Pasti ramai yang bercakap, apatah lagi yang membicarakan tentang kehidupan ku masa lalu dan sekarang. Mereka yang rapat dan mengenaliku suatu ketika dahulu pasti tersenyum; ada juga yang memanjat syukur. Perubahan ini bukanlah mendadak, tetapi hampir 4 tahun kebelakangan ini aku lebih ke arah kebaikan. Terkesan dengan pemergian Daddy tersayang; buat aku berubah agar kehidupan di alam barzakh beliau tidak dipersalahkan. Aku selalu memunajatkan doa kepada Allah agar jangan dipersalahkan ayahku atas kesilapan dan apa jua kejahatan yang pernah ku lakukan. Sesungguhnya daddy adalah seorang abah yang baik. Memenuhi kehendakku aku agar aku mendapat pendidikan yang cukup sempurna mungkin. Cuma perangai huduh remaja memberontak buat aku jauh lain daripada 2 adik beradik perempuanku. Walaupun kami lahir dalam satu rahim ibu yang sama, tapi diri ini berbeza. Jangan diungkit lagi kisah lampau diriku. Aku yang dahulu sangat berbeza dari sekarang. Berusaha ke arah kebaikan dan memperbaiki perangai serta kehidupan muslimahku. Semoga aku tetap istiqomah dalam mujahadah memerangi hawa nasfuku sendiri; inshaaAllah.
Marilah kita sama-sama menjadikan Ramadan tahun ini merupakan yang terakhir dalam diri kita supaya kita lebih bersungguh-sungguh dan menginsafi diri. Ya Allah ya Tuhanku; panjangkanlah umurku dan jadikanlah Ramadan tahun ini yang terbaik buat diriku..amin ya robb..
~nukilan jiwa; ikhlas dari ♥

No comments:

Post a Comment