Setiap orang Islam mesti ada semangat dan cita-cita untuk berubah. Berubah dari segala sifat yang mazmumah kepada mamduhah. Oleh itu Allah mewajibkan manusia membaca al-Fatihah di setiap kali hamba-Nya. Dalam al-Fatihah terkandung ayat yang bermaksud: Ya Allah Tunjukkanlah kepada kami jalan yang lurus.
Persoalannya bagaimanakah jalan yang lurus itu akan kita perolehi kalau kita tidak lakukan perubahan dan berkorban? Di atas dunia ini apabila manusia ingin membina lebuhraya yang baik dan selesa kita mesti melakukan pemotongan, pembetulan, potong sana dan gali sini, luruskan mana yang bengkok, timbun mana yang berlubang dan sebagainya. Inikan pula kita hendak mendapat jalan yang lurus untuk dunia dan akhirat. Sudah tentulah banyak pengubahan dan pengorbanan yang diperlukan. Oleh sebab itu Islam mengajar kita melakukan alamru bil ma'ruf wannahyu anilmunkar.
Iaitu mengubah akidah syirik kepada tauhid, mengubah zat pencarian yang haram kepada yang halal, mengubah sikap mendewa-dewakan manusia kepada mendewa-dewakan Allah Azawajalla. Bukanlah kerja maninan yang boleh dilakukan sambil lalu. Dia memerlukan hujah yang jelas, hala tuju yang diterima akal, menyebabkan Nabi SAW. sendiri rela meletakkan diri baginda di dalam keadaan yang serba sulit dan bahaya. Sehingga baginda telah diancam untuk dibunuh, ditangkap atau dihalau oleh musyrikin Mekah. Kenapa sampai begitu sekali ancaman yang terpaksa diterima oleh baginda?
Tidak alain dan tidak bukan
ialah kerana Nabi datang membawa perubahan ke arah jalan yang lurus.
Yang memerlukan terlalu banyak perkara yang terpaksa dibuat perubahan
bermula dengan perkara yang pokok yang besar-besar seperti akidah dan
perundangan hinggalah perkara-perkara lain yang lebih kecil tetapi
menjurus dan boleh memberi kesan kepada kebaikan yang hendak dicapai.
Perkara-perkara yang besar yang telah diubah dimulakan dengan masalah dasar hidup (akidah) seperti ketuhanan dari amalan syirik menyembah berhala diubah oleh Nabi supaya manusia menyembah Allah, kezaliman ditukar kepada keadilan, huru-hara diubah kepada keamanan dan kedamaian, amalan penindasan sesama makhluk ditukar kepada pembilaan dan kesaksamaan dan berbagai-bagai lagi.
Perkara-perkara yang besar yang telah diubah dimulakan dengan masalah dasar hidup (akidah) seperti ketuhanan dari amalan syirik menyembah berhala diubah oleh Nabi supaya manusia menyembah Allah, kezaliman ditukar kepada keadilan, huru-hara diubah kepada keamanan dan kedamaian, amalan penindasan sesama makhluk ditukar kepada pembilaan dan kesaksamaan dan berbagai-bagai lagi.
Malah bagi perkara
yang lebih kecil pun diubah oleh Nabi SAW. seperti hari niruz atau
perayaan menyambut tahun baru di kalangan masyarakat jahiliyah ditukar
menjadi dua hari raya iaitu hari raya puasa dan hari raya haji, daripada
suka menyimpan misai tanpa janggut diubah supaya mengekalkan simpanan
janggut dan menipiskan misai.
Nama-nama
orang yang membawa makna yang buruk atau hodoh seperti Abdulkhail (hamba
kuda) ditukar kepada Abdul Khair (hamba yang baik), bayaran maskahwin
yang mahal ditukar menjadi lebih murah, supaya kehidupan seks tidaklah
berkisar di kalangan orang-orang yang berduit semata-mata. Kemurahan itu
menyebabkan kehidupan menjadi senang dan mendapat keberkatan daripada
Allah SWT.
Kesimpulannya terlalu banyak perubahan oleh Nabi SAW. dalam usaha untuk mendapat siratul mustaqim. Kesemuanya ini memerlukan kefahaman yang mendalam dan juga pengorbanan jiwa dan azam yang tinggi. Oleh hal yang demikian, kalau ada suara-suara yang mengkritik perubahan yang dibuat sekarang untuk mendapatkan siratul mustaqim dengan mencontohi Rasul SAW. maka itu menunjukkan bahawa golongan seperti ini adalah golongan yang tidak faham kandungan ajaran Islam dan tidak faham makna dan hakikat dari peristiwa hijrah walaupun mereka juga menyambut peristiwa hijrah.
Dalam hal ini Rasul SAW. telah mengambil sikap dan pendirian yang sangat jelas. Baginda tidak pernah berputus asa dan merasa keciwa dengan kritikan musuh-musuh baginda yang sering mengkritik dan menentang baginda sewaktu baginda melakukan perubahan. Segala-galanya terpaksa baginda lakukan sehingga sanggup berhijrah meninggalkan anak isteri, tanah air, harta benda dan kaum keluarga semata-mata kerana mahu melakukan perubahan dan menegakkan Islam. . . .
Oleh hal yang demikian, kita sebagai umatnya tidak mempunyai pilihan yang lain lagi kecuali kita mesti mengikuti jejak langkah baginda bagi menunaikan tanggungjawab kita sebagai umatnya di dunia ini. Kita bergerak dan bekerja untuk melakukan perubahan di dalam masyarakat kita masing-masing supaya kepincangan di dalam akidah dan sosial dapat diperbetul dan Islam sebagai agama yang mulia dan tinggi akan dapat kita daulatkan dan diletakkan di tempat yang sewajarnya.
Sesungguhnya sekiranya Islam
itu hanyalah berkisar di atas sembahyang, puasa sahaja maka hijrah tidak
akan berlaku kerana kedua-duanya dapat dilakukan di dalam rumah
masing-masing., di tempat tertutup. Tetapi oleh kerana Islam melibatkan
pembetulan-pembetulan sana-sini, penyusunan semula masyarakat, sampai ke
peringkat mengerah bala tentera untuk mempertahankan kedaulatan, maka
wajarlah umat Islam menjadikan hijrah sebagai titik renungan supaya
Islam hari ini bertaraf sebagaimana yang pernah ditunjuk dan diajar oleh
Nabi kita melalui peristiwa hijrah ini.
[sumber: Ustaznaim.blogpspot.com]
No comments:
Post a Comment