Kesyukuran sebenarnya merupakan hakikat keimanan yang tertanam pada jiwa seseorang itu.
 Sebagai tanda berterima kasih kepada Allah, hendaklah kita secara 
paling minimum, mengucapkan syukur Alhamdulillah terhadap nikmat yang 
diberikan kepada kita. Ketika kita mengucapkan Alhamdulillah, kita perlu
 merasai kebesaran-Nya. 
Sepanjang kita hidup di atas muka bumi ini, pasti kita merasai penjagaan
 Allah terhadap diri kerdil ini. Kita merasakan Allah sentiasa menjaga, 
memelihara kita dengan memberikan seribu satu nikmat iaitu melalui 
rezeki yang kita makan, tempat tinggal dan sebagainya untuk memudahkan 
gerak kerja, jasmani, dan kesihatan. Tetapi,  semua itu tidak akan 
memberikan kebahagian kepada kita tanpa santapan rohani - berupa hidayah
 daripada Allah. Allah sememangnya telah membuka bermacam-macam lubuk 
rezeki buat kita, seperti mana yang Allah nyatakan dalam surah al-Mulk 
(67:15) 
“Dialah yang menjadikan bumi untuk kamu yang mudah dijelajahi, 
maka jelajahilah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian dari 
rezeki-Nya. Dan hanya kepada-Nyalah kamu (kembali setelah) dibangkitkan”
~Maka hargailah nikmatNya, dan takutilah kemurkaanNya~
Allah juga memberitahu dalam surah al-Baqarah (2:29)
“ Dialah Allah yang menjadikan segalanya di bumi untukmu kemudian Dia
 menuju ke langit, lalu Dia menyempurnakannya menjadi tujuh langit. Dan 
Dia Maha Mengetahui segala sesuatu”
Rezeki dari Allah
Rezeki yang Allah berikan kepada kita sesuai dengan keperluan kita.
  Allah memberitahu kita melihat alam semulajadi yang dicipta khas untuk
 tunduk kepada kita. Allah beri kepada kita, tumbuhkan untuk kita, 
biji-bijian, pepohon kacang, semuanya untuk keperluan makanan kita. 
Apakah perasaan kita sewaktu kita makan kacang-kacang, buah anggur,  sayur-sayuran?
 Dapat atau tidak kita rasai bahawasanya Allah menjadikan semuanya ini (
 buah-buahan, sayur-sayuran) untuk kita? Agar, dapat memberi zat-zat 
kepada kita, untuk membantu kita  memudahkan melakukan ketaatan 
kepada-Nya. Sebab itulah sepatutnya apabila Allah menundukkan 
tumbuh-tumbuhan, haiwan-haiwan ternak untuk keperluan kita, sepatutnya 
kita pula harus tunduk taat dan patuh kepada Allah. 
Persoalan di sini adalah apabila semua nikmat Allah telah kita nikmati, 
apakah kita menundukkan sepenuhnya ketaatan, atau masih berbelah 
bahagi? 
Lihat pada surah Abasa (80:27-30),
“ Lalu di sana Kami tumbuhkan biji-bijian, dan anggur dan 
sayur-sayuran, dan zaitun dan pohon kurma, dan kebun-kebun yang 
rendang” 
Ambil contoh buah zaitun. Allah tumbuhkan buah zaitun untuk kita,
 diambil buah zaitun ini untuk diletakkan di atas pizza. Apakah perasaan
 kita ketika makan pizza tu? Adakah ada rasa syukur diselitkan? Atau 
kita kata ‘Eee, tak sedapnya buah zaitun nieyh!’
Lihat pada pohon-pohon kurma pula. Pohonya unik; ketika masih mentah, pohon berdiri tegak keatas,  pabila masak , pohonnya tunduk sujud kebawah.  Lihatlah ketundukkan pohon kepada Allah
 . Uniknya buah kurma ini, bila kita tanam di Malaysia, buahnya tak 
keluar. Tapi, kita ambil atau olah manfaat pohon kurma ditanam di Mesir,
 dek kerna suhu 50 darjah celcius, pohonnya hidup, buahnya tumbuh. 
Lantas menjadikan ummah di bumi Mesir tidak akan kelaparan. Lantaran 
ini, penduduk Mesir menanam tanda kesyukuran atas nikmat yang Allah 
kurniakan kepada meraka. 
Seterusnya, Allah berfirman, “Kami telah menurunkan kepada kamu 
al-Quran sebagai Nur(cahaya) yang menerangi segala apa jua yang membawa 
kepada kejayaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat kelak.” Di 
sini kita nampak, Allah ada memberitahu kita bagaimana caranya untuk 
kita hidup berjaya di dunia dan bahagia di akhirat kelak – iaitu melalui
 qalamNya, AL-QURAN.
Allah juga ada berfirman dalam surah al-Maidah (5:15-16) 
“Wahai Ahli Kitab! Sungguh, Rasul Kami telah datang kepadamu, 
menjelaskan kepadamu banyak hal dari (isi) kitab yang kamu sembunyikan, 
dan banyak (pula) yang dibiarkannya. Sungguh, telah datang kepadamu 
cahaya dari Allah, dan Kitab yang menjelaskan. Dengan Kitab itulah Allah
 memberi petunjuk kepada orang yang mengikuti keredhaan-Nya ke jalan 
keselamatan, dan (dengan Kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang itu 
dari gelap gulita kepada cahaya dengan izin-Nya, dan menunjukkan ke 
jalan yang lurus”
Di sini, Allah  menjelaskan telah datang kepada kamu cahaya kebenaran yakni, Nabi Muhammad s.w.t  dari Allah dan sebuah kitab Allah yang
 jelas dan nyata keterangannya. Dengan itu, Allah menunjukkan 
jalan-jalan keselamatan dan kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut 
keredhaan-Nya dan dengannya, Allah mengeluarkan mereka dari gelap gulita
 kufur dan memberikan rezeki kepada mereka. 
Allah tundukkan siang dan malam. Allah turunkan hujan dan kemarau. Allah
 turunkan angin yang  menyamankan. Dan Allah tundukkan matahari untuk 
kita membuat kerja di siang hari. Betapa besarnya nikmat yang telah 
Allah berikan kepada kita. Maka, tidak ada langsung sebab lain untuk 
kita tidak beriman dengan perintah-Nya, dan tidak ada sebab untuk kita 
tidak melangsungkan dakwah-Nya. 
Perintah dakwah merupakan tindakan yang perlu kepada manusia, seperti keperluan makanan. Santapan hidayah melalui dakwah membuatkan kita mengenal makanan rohani yang memberi kedamaian, ketenangan, untuk berinteraksi dengan Sang Pencipta.
 Pemikiran semata tidak mampu memahami semua perkara. Di sini, dakwah 
memainkan peranan memberi bimbingan kepada manusia. Manusia ada akal dan
 syahwat dalam diri. Bila akal tak mampu memahami semua perkara kita 
perlukan guide line. Tanpa guide line syahwat akan pantas membawa kita 
hanyut melanggar peraturan Ilahi.
“ Dan aku tidak menyatakan diriku bebas dari kesalahan, kerana 
sesungguhnya nafsu itu selalu mendorong kepada kejahatan, kecuali nafsu 
yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, 
Maha Penyayang” Surah Yusuf (12:53)
Nafsu ada tiga 3 jenis. Antaranya nafsu amarah yang selalu
 membawa kepada kejahatan. Apabila nafsu amarah telah bertindak mengusai
 diri dan kita bertindak melakukan kejahatan, jangan salahkan orang 
lain. Ketika itu berlaku, kita ingat pada Allah, kita rasakan kita jauh 
daripada nikmat Allah. Kerana kita memang tak mampu membersihkan diri 
tanpa rahmat dan pertolongan Allah. Sebab itu, kita hendaklah sentiasa 
 memohon agar dapat dipandu oleh Allah s.w.t. So, apabila kita jauh 
daripada Allah, kita beristghfar dan bertaubatlah. 
Allah berkata “Sesiapa yang mengikuti petunjuk dariKu, nescaya dia 
tidak akan sesat, namun sesiapa yang berpaling dari ingatan dan petunjuk
 dariKu, maka sesunguhnya baginya, kehidupan yang sempit dan kami akan 
mengumpulkan mereka pada hari kiamat dalam keadaan buta. Dia berkata, ‘Ya Allah Ya Tuhanku, mengapa kau kumpulkan aku dalam keadaan buta padahal dulu aku melihat?” 
Allah telah berfirman “demikianlah keadaannya, telah datang 
ayat-ayat Kami kepadamu, namun kau melupakan dan meninggalkannya, dan 
demikianlah kau pada hari ini dilupakan dan ditinggalkan.”  
Jadi, apabila diberikan hidayah dan petunjuk daripada Allah, tetapi kita
 melarikan diri dan tidak mahu mendengar kerana bosan atau putus asa. Kita
 merasakan diri sudah cukup hebat, sudah cukup ilmu, tak mahu mendengar 
tazkirah, tak istiqamah dalam majlis-majlis tazkirah.  Lihat balik ayat di atas, sanggupkah kita menghadapi saat di mana Allah meninggalkan dan tidak mahu menghiraukan kita?
Fitrah kita mampu membezakan antara haluan yang buruk dan yang baik, 
kebenaran dan keperluan, namun kepintaran aqal, yang disinari dengan 
cahaya sebenarnya tidak cukup untuk membezakan yang baik atau yang buruk
 dan tidak cukup untuk memahami segala apa yang betul dan salah. Kita 
tidak mampu untuk mengatur urusan manusia dalam satu sistem yang tulus 
yang mampu dikatakan 100% tanpa kepincangan dan penyelewengan atas sebab
 fitrah kita mampu berubah dek kerna pengaruh-pengaruh samada yang baik 
atau buruk. Seperti dalam surah al-Baqarah (2:216),
“Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik 
bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik 
bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” Hanya Allah 
mengetahui semuanya.
Manusia sentiasa lupa akan tujuan berada di muka bumi. Manusia lupa akan
 janji yang telah kita berikan kepada Allah sebelum dilahirkan. Setelah 
dilahirkan, dan diberikan sedikit kemewahan, kita terus lupa kepada 
Allah. Kita sanggup melakukan kemaksiatan, sanggup melakukan perkara 
yang membawa kita ke api neraka. Sedangkan makhluk lain di sekeliling 
kita (burung, pohon, bumi, tanah) semuanya tunduk hanya pada Allah, 
mentaati perintah-Nya, sentiasa mengakui kebesaranNya.  
Lain pula dengan kita, kita lupa diri, dan cuba pula mengubah sistem 
yang telah Allah aturkan, mengubah hukum-hukum Allah. Seperti 
orang-orang kafir yang telah mengubah ayat-ayat Allah dan mengatakan 
ayat-ayat tersebut adalah dari Allah. Disebabkan akal kita tidak mampu 
memahami semua perkara, sebab itulah lahir kepentingan dakwah untuk 
mengingatkan kita, supaya kita dapat menundukkan akal dan syahwat kepada
 Allah. 
     Kita juga memerlukan petunjuk daripada Allah kerana akal kita 
pendek. Kita cuba mencari dari mana datangnya manusia, namun malang 
sekali, ini membawa sesetengah manusia menyembah bulan, bintang, haiwan.
 Sedangkan Allah telah menyatakan kepada kita, asal kewujudan kita 
adalah dari-Nya. Seperti dalam ayat surah al-Fusilat (41:37) 
“ Dan sebagian dari tanda-tanda kebesaranNya ialah malam, siang, 
matahari dan bulan. Janganlah bersujud kepada matahari dan jangan pula 
kepada bulan, tetapi bersujudlah kepada Allah yang menciptakannya, jika 
kamu hanya menyembah kepada-Nya."
Allah juga berfirman dalam sura a-Hajj(22: 18) 
“Tidakkah engkau tahu bahawa siapa yang ada di langit dan siapa yang 
ada di bumi bersujud kepada Allah, juga matahari, bulan, bintang, 
gunung-gunung dan pohon-pohon, haiwan-haiwan yang melata dan banyak 
daripada manusia? Tetapi banyak manusia yang pantas mendapatkan azab."
Di sini Allah memberitahu semua ciptaanNya tunduk kepada Allah, kecuali manusia.
 Dan sedikit benar daripada sekumpulan manusia yang tunduk kepadaNya, 
sedangkan manusia merupakan sebaik-baik kejadian, yang diberikan kepada 
menuasia nikmat kehidupan yang begitu banyak.
Seperti kisah burung Hud-Hud di zaman nabi Sulaiman, yang 
menjumpai sekumpulan manusia yang menyembah bintang dan bukannya Allah. 
Burung hud-hud mengutuk kumpulan manusia ini, dan bertanya, “Mengapa 
sampai mereka menyembah yang lain daripada Allah?”
Manusia cuba mencari, tapi sebenarnya, telah tertulis empat perkara yang telah Allah tetapkan untuk kita yang sama sekali tidak perlu dicari: aqidah, ibadah, akhlak, dan syariat. Ini tidak perlu dicari, hanya perlu dilakukan.
Manusia yang cetek akal, cuba untuk membangunkan system hidup kita 
bermasyarakat. Macam mana ini boleh terjadi, sedangkan kewujudan manusia
 pun diciptakan oleh Allah. Sekiranya urat-urat jari kita putus, kita 
juga tidak mampu menciptakan sendiri urat yang sama. Jadi, layakkah 
kita? Manusia merasakan mereka ini sangat hebat, lalu mahu mencipta 
system-sistem atau ideologi-ideologi sendiri yang akhirnya membawa pada 
penyimpangan dan pecah belah.  Contoh : membenarkan arak, judi, hubungan
 sejenis. 
Idea-idea ini dicipta semata-mata ingin memenuhi sifat-sifat 
kebinatangan manusia. Sedangkan dalam ikhtilat perhubungan antara lelaki
 dan perempuan pun, telah Allah tetapkan berada dalam sistem syarak. 
Tapi disebabkan kita rasa kita hebat, kita langgar semua perintah Allah.
 Telah ditegah daripada berdua-duaan, tetapi kita masih juga melakukan 
couple, melakukan maksiat. Jadi, sekarang, tanya pada diri, layakkah 
kita dihukum setelah kita melanggar segala yang telah ditetapkan? 
Tetapi, Allah tak nak hukum kita, Allah bagi kita peluang untuk terus hidup, masa untuk bertaubat.
 Rasa tak kasih sayang Allah pada kita? Namun, persoalan lebih penting, 
sayang atau tidak kita pada diri sendiri? Kerana Allah tak mahu kita 
masuk neraka kelak apabila dihisab amalan kita di dunia. Seperti Saidina
 Abu Bakr as-Siddiq, pabila mendengar ayat ini, menangis dan mengatakan 
lebih baik Beliau menjadi rumput, tidak perlu dihisab dan diadili di 
akhirat kelak. Begitu takutnya Beliau sebagai seorang manusia bakal dihisab dan diadili.
Kita perlu bersyukur Allah memberi kita peluang untuk menikmati 
keindahan alam ini. Namun, manusia tidak tahu kelemahan dan kelebihan 
yang mereka miliki, lantas menyebabkan manusia beperang, menghambakan 
manusia lain, merampas tanah orang lain, dan sebagainya. Contohnya 
sistem komunisma, atau sekularisma. Yang berhak tidak mendapat yang hak,
 yang tidak sepatutnya dapat berganda-ganda. Menyebabkan mereka menindas
 orang-orang yang susah. Inilah kepincangan-kepincangan yang berlaku 
kerana kita tidak mahu mematuhi sistem Allah s.w.t.
Anak-anak semua, 
Kita mahu motivasi/dorongan/semangat yang tinggi yang berkobar-kobar yang mengerakkan hati untuk melakukan sesuatu yang baik. Dan dorongan-dorongan ini tidak lain, sumbernya adalah Al-quran. Al-Quran
 merupakan salah satu cara interaksi hati kita dengan Allah. Qalam-qalam
 Allah dalam al-Quran merupakan cara Allah untuk memotivasi diri kita. 
Seperti dalam ayat Allah surah al-Baqarah (2:25) 
“Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan 
berbuat kebajikan, bahawa untuk mereka (disediakan syurga-syurga yang 
mengalir di bawahnya sungai-sungai. Setiap kali mereka diberi rezeki 
buah-buahan dari syurga mereka berkata, ‘Inilah rezeki yang diberikan 
kepada kami dahulu.’ Mereka telah diberikan buah-buahan yang serupa. Dan
 disana mereka memperoleh pasangan-pasangan yang suci. Mereka kekal di 
dalamnya.
Allah memberikan gambaran syurga yang dapat dinikmati oleh orang-orang 
beriman untuk memotivasikan kita. Allah tarik hati dengan khabar gembira
 : gambaran kenikmatan syurga sekiranya kita taat kepada Allah, cinta 
dan ikhlas kepada Allah. Melakukan amal tanpa pernah kenal jemu dan 
penat lelah. Melalui ayat ini, Allah panggil dengan begitu lembut , 
memberi khabar gembira dan janji yang benar -  kenikmatan syurgawi yang 
tiada bandingan di dunia.  Maka, hati orang-orang yang beriman akan rasa
  terpanggil untuk mengampai syurga.  
Syaratnya hanyalah dengan melakukan amalan soleh dan istiqamah.Memang
 kalau nak ikutkan dengan logik, amal kita tak layak membawa kita ke 
syurga. Namun, pabila kita tidak membenci kebenaran, tetap tawadhu’ 
kepada Allah, kita akan mentaati Allah tanpa syarat. Kita tidak akan 
menolak kebenaran dan kita akan jauh daripada sifat takbur. Tawadhu’ 
kepada Allah mengajar kita untuk tawadhu’ sesama manusia. Jadi, dalam 
apa keadaan pun, kita dapat menerima semua muslim sebagai saudara. 
Jangan kita rasa ada orang lain yang lebih kurang atau lebih lekeh 
daripada kita. Ini dapat menghilangkan tawadhu’ yang ada dalam hati. 
Seperti penduduk di Thaif. Mereka mengarahkan anak-anak mereka 
membaling batu kepada nabi Muhammad s.a.w  sehingga Jibrail merasa 
begitu marah kerana tidak menghargai Rasulallah. Jibrail bertanya “Ya 
Rasulallah mahukah aku himpapkan gunung Uhud ini pada mereka? Rasullallah
 menjawab ‘Jangan. Sesungguhnya mereka adalah kaum yang tidak 
mengetahui, mudah-mudahan, Allah akan lahirkan daripada mereka ini 
anak-anak yang soleh dan solehah. Betapa Rasulallah sangat sayangkan
 mereka, memaafkan mereka. Maka dengan izin Allah, ketika Fathul Mekah, 
Allah izinkan anak-anak ini untuk membantu sebahagian tentera Islam 
untuk masuk dari pintu Thaif. Ini adalah contoh hati yang bersih yang 
ditunjukkan Rasulullah s.a.w kepada kita. 
Rasulallah percaya janji Allah itu adalah benar dan untuk mendapatkan 
ganjaran di sisi Allah , syaratnya adalah  melakukan amal soleh yang 
memiliki standard syurga. Syurga itu mahal maka  persiapkanlah diri 
dengan amalan yang istimewa. Bila memohon syurga, mohonlah syurga paling
 tinggi, syurga Firdausi. Mungkin kita tidak layak untuk memasukinya, 
namun, mohonlah keredhaan pada Allah. Sekiranya kita tidak mampu 
melakukan amalan yang banyak,  janganlah melakukan maksiat. 
Taatlah kepada Allah dengan keikhlasan. Mudah-mudahan dengan panggilan 
syurga, dapat memecut jiwa untuk membuat amalan yang produktif, memberi 
motivasi dan semangat yang kuat untuk mengejar cita-cita setinggi 
syurga. Muslim yang luhur dengan tujuan yang luhur insyaAllah, dapat 
membatasi batasan-batasan  dunia dan akhirnya Allah akan memberikan 
tempat yang ideal, memperoleh kesuksesan hidup di dunia dan kebahagiaan 
di akhirat. 
Seperti ayat surah al-Baqarah (2:201),
“Dan di antara mereka ada yang berdoa, ‘Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan lindungilah kami dari azab neraka"
[SUMBER: kuliahbm.blogspot.com] 

 
No comments:
Post a Comment