Bhg. 4: Bahaya SYIAH kepada Aqidah, Syariah, Akhlak, Ummah & Negara


1.3.      Antara aqidah Syiah ialah At-Tahrif Fi Al-Quran, iaitu satu aqidah tentang Al-Quran yang ada di tangan umat Islam hari ini sudah diubah, di tokok tambah dan di selewengkan.

1.4.      Aqidah Al-lmamah dan Al-Walayah, iaitu kepercayaan bahawa imam-imam dua belas itu dilantik berdasarkan nas dan mereka adalah ma'sum serta wajib dita'ati.

1.5.      Aqidah Takfir al-Sahabah, iaitu satu Akidah yang mengkafirkan kebanyakan para sahabat dan menganggap mereka telah murtad setelah wafatnya Rasulullah s.a.w. kecuali tiga atau empat orang daripada mereka sahaja.

1.6.      Aqidah al-Raj'ah, iaitu satu aqidah dan kepercayaan Syiah tentang para imam akan dibangkitkan sebelum qiamat untuk menuntut bela dan menghukum orang-orang zalim yang telah merampas hak-hak mereka.

  

2.         Bahaya Kepada Syari'at

Sememangnya musuh-musuh Islam yang merupakan pengasas Syiah melalui ajaran yang diada-adakan oleh mereka bermaksud supaya diketepikan dan diperkecilkan syari' at yang dibawa oleh Nabi s.a.w, sebaliknya Syariat yang dikemukakan oleh mereka tentu sekali akan bertentangan dengan Al-Quran dan Al-Sunnah.

2.1.      Al-Quran menyatakan bahawa seseorang akan diberi balasan dan ganjaran mengikut amal yang dilakukan olehnya (Al- Naml ayat 39). Seseorang manusia tidak menanggung dosa seseorang yang lain (Al- An'am ayat 164). (2) Tiap-tiap diri bertanggungjawab atas apa yang telah dibuatnya (surah Al- Muddaththir, ayat 38), orang-orang yang tidak sembahyang akan dimasukkan ke dalam neraka (Surah Al Muddaththir ayat 41 dan 42) dan orang-orang yang menyengutukan Allah dengan sesuatu yang lain dan membunuh orang-orang yang tidak bersalah dan orang-orang yang berzina akan diisi ke dalam neraka pada hari qiamat nanti kecuali mereka yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh (Surah Al-Furqan,ayat 68,69,70), Mereka meriwayatkan bahawa Ja'afar al-Sadiq berkata kepada golongan Syiah, “ketahuilah demi Allah! tidak akan masuk ke dalam neraka dua orang pun daripada kalangan kamu, Tidak! Demi Allah! tidak seorangpun! “ (Ar Raudah, J.8 Hal 78).

Ja ' afar al-Sadiq berkata kepada Syiah (menurut riwayat Syiah) sesungguhnya suratan amalan setiap orang daripada kamu akan di-penuhkan (dengan pahala tanpa sebarang amalan) (Ibid-jilid 8 hal. 3150). Lebih daripada itu Ja'afaral-Sadiq berkata bahkan dia akan bersama Nabi dalam darjat mereka (Nabi) pada hari kiamat nanti (Muqaddimah al Burhan, Hal. 21).


Ibn Babwaih AI-Qummi meriwayatkan daripada Ali Rida (Imam Ma’sum yang ke delapan di sisi Syiah): “Qalam diangkat (tidak di catatkan dosa) daripada Syi’ah kita. Tidak seorang pun daripada Syi'ah kita melakukan dosa atau kesalahan melainkan pasti akan ada perkara yang menghapuskan dosa-dosanya itu walaupun dia melakukan dosa sebanyak titisan hujan, sebanyak bilangan anak batu dan pasir, sebanyak bilangan daripada pokok.( Uyunu Akhbar al Rida,- J.2 Hal. 236).

Mereka juga meriwayatkan satu hadith qudsi (satu pembohongan daripada mereka) bahawa Allah berfirman: “Ali bin Abi Talib adalah hujah-ku atas makhlukku dan cahayaku dalam kerajaan-Ku dan pemegang amanah ilmu-Ku. Tidak akan masuk ke dalam neraka orang yang mengenalinya walau pun dia menderhakai-Ku. Tidak akan masuk ke dalam syurga mereka yang menolaknya (tidak menerimanya sebagai imam ma'sum). Walaupun dia menta’ati-Ku. "(Muqaddimah al- Burhan hal 23 dan kitab al-khisal al-Qummi. J.2 hal 583).

Ini bererti untuk masuk ke Syurga seseorang itu tidak perlu terikat kepada syariat asalkan dia telah mencintai Ali dan imam-imam sesudahnya dan untuk menghindarkan diri daripada neraka tidak perlulah seseorang itu meninggalkan maksiat asalkan dia telah mengenali dan menerima imam dua belas. Setelah itu dia bebas melakukan apa sahaja yang dikehendakinya kerana Allah akan mengampunkannya , dan dia akan dimasukkan ke dalam syurga.

2.2.      Golongan Syi'ah juga tidak memandang berat terhadap sembahyang. zakat dan haji kerana mereka ada meriwayatkan daripada Ja’afar al-Sadiq bahawa beliau berkata: “Sesungguhnya Allah menghindarkan azab dan kebinasaan daripada orang yang tidak sembahyang daripada kalangan kita dengan orang yang sembahyang daripada Syiah kita. Dan sesungguhn.ya Allah menghindarkan (azab dan siksaan) daripada Syi’'ah yang tidak mengeluarkan zakat dengan syi'ah kita yang mengeluarkan zakat, dan sesungguhnya Allah menolak azab dan siksaan daripada Syi’ah kita yang tidak mengerjakan haji dengan syi'ah kita yang mengerjakannya " (Tafsir al-Qummi. J.1 hal. 83 dan 84 dan Tafsir al Ayyasyi. J.1 hal. 135).

Mereka tidak memandang berat terhadap sembahyang, zakat dan haji kerana sudah mencukupi jika segolongan yang mengerjakan sembahyang dan menunaikan haji. Tetapi disebalik pandangan mereka yang sepi terhadap ajaran dan syari' at yang ditekankan dan digalakkan oleh Rasulullah s.a.w. untuk dikerjakan, mereka mengadakan syari'at yang lain sebagai gantinya. Mereka di galakkan supaya mengerjakannya dan diperbanyakkan pula fadhilat dan keutamaan orang yang mengerjakannya iaitu syari’at cintakan Ahlul Bait, ziarah kubur para imam, mengisi dan meratapi kematian mereka, menyebarluaskan perhubungan seks yang bebas atas nama kahwin mut’ah, mewajibkan khumus atas nama imam mereka yang ghaib, mengutamakan tanah karbala berbanding dengan tanah Mekah dan Madinah, menambah ucapan syahadah dalam azan dan lain-lain lagi.

2.3.      Untuk membuktikan syariat yang diada-adakan oleh mereka itu, mereka mengembangkan riwayat-riwayat (yang direka oleh mereka) dan mentakwilkan ayat-ayat sebagai alasan syar’i atau sebagai surat-surat pengampunan dan keredaan daripada pihak Allah dan Nabi untuk masuk ke syurga.

2.3.1   Mereka meriwayatkan bahawa menziarahi Husin a.s. (kuburnya) menyamai seratus haji mabrur dan seratus umrah yang diterima Allah. (Al- Irsyad-Syikh Mufid, hal. 252).

2.3.2   Mereka meriwayatkan juga bahawa Nabi ada bersabda: "Seseorang yang menziarahi Husin selepas kematiannya pastilah dia mendapat syurga". (Ibid).

2.3.3   Untuk mendapat syurga, seseorang yang tidak mampu menziarahi kuhur Sayyidina Husin, cukuplah dia menangis kesyahidan beliau sebagaimana yang diriwayatkan daripada Muhammad al-Baqir bahawa beliau berkata, “tidak jatuh setitik air mata kerana menangisi Al-Husin melainkan pasti Allah akan mengampunkan dosa seseorang itu walaupun banyaknya dosa itu seperti buih-buih di laut dan pastilah dia mendapat syurga” ( Jila al-Uyun-al Majlisi, J.2. hal 464-468).

2.3.4   Begitu juga mereka meriwayatkan seseorang yang menangisi Ali Al Rida (imam ma'sum yang kelapan) pasti akan diharamkan Allah neraka ke atasnya. Ali Ar-Rida berkata: "Tiada seorang Mu'min pun yang menziarahi kuburku dan matanya dibasahi setitik air mata melainkan Allah akan mengharamkan tubuhnya atas neraka. (UyunAkhbaral-Rida, J.2 hal 227).

2.3.5   Mereka meriwayatkan daripada lmam Musa Al-Kazim (Imam Ma'sum yang ketujuh) bahawa beliau berkata: "Sesiapa yang menziarahi kubur anakku Ali pahalanya di sisi Allah menyamai pahala tujuh puluh haji mabrur." Aku berkata ( kata perawi), "Tujuh puluh haji ?" Dia berkata70,OOO haji. "Kemudian dia berkata " Alangkah banyak haji yang tidak diterima. Dan sesiapa yang menziarahinya (Ali) lalu bermalam di kubumya, dia seperti menziarahi Allah di 'arasy-Nya ': ( Kata perawi: "sepe rti menziarahi Allah di ' arasy-Nya ' ? " Dia menjawab "ya". (Ibid, J.2 haI259).

2.4.      Islam mengadakan institusi perkahwinan demi menjaga keturunan manusia dan kemurnian hidup berkeluarga dalam satu ikatan tanggungjawab tetapi sebaliknya Syi'ah mahu menghidupkan amalan jahiliah atas nama Islam dengan mengemukakan Syari'ah mut'ah, meminjam dan menyewakan seks dan menghalalkan amalan kaum Lut dengan isteri-isteri mereka. Kedudukan mut'ah ini begitu penting dalam Syi'ah kerana tidak dikira seseorang itu sebagai Syi' ah selagi ia tidak menganggap halal amalan mut'ah.

2.4.1   Al-Kulaini meriwayatkan daripada Ja'afar bin Muhammad AI-Baqir bahawa beliau berkata:

Bermaksud:
“Bukan daripada kalangan kami orang yang tidak mempercayai ra’jah (kebangkita semula para Imam sebelum kiamat untuk menghukum orang yang menentang dan memusuhi Ahlul Bait) dan tidak menganggap halal mut'ah kita".
(Man la Yahdhuruh al Faqjh, J.3 ha1458; Muntaha Al-Amal- Syeikh Abbas Al-Qummi. J.2 Hal 341)

Untuk menggalakkan amalan mut' ah ini mereka mengadakan sekian banyak hadith palsu atas nama para Imam mereka yang dua belas dan kepada Nabi s.a.w sendiri di mana mereka meriwayatkan daripada Nabi bahawa baginda bersabda: "Sesiapa yang keluar dari pada dunia (mati) dalam keadaan tidak pernah melakukan mut'ah, dia akan datang pada hari kiamat dalam keadaan rompong"(tidak ada hidung).

Ketika Nabi s.a.w mi'raj ke langit baginda telah ditemui oleh Jibrail, lalu dia berkata,"Wahai Muhammad, Allah s.w.t. berkata: “Sesungguhnya Aku mengampunkan orang yang melakukan mut’ah dengan perempuan daripada kalangan ummatmu" (Manla Yahdhuruh al Faqih, J.3, hal 463).

2.4.2   Perkahwinan mut'ah tidak memerlukan kepada saksi, wali dan perisytiharan (Tahdhib Al-Ahkam, J.7 hal 254; An-Nihayah, hal 489)
la boleh dilakukan antara seorang perempuan dengan seorang lelaki di mana-mana sahaja, boleh dilakukan dengan perempuan Majusi, Nasrani dan Yahudi dan dengan perempuan pelacur sekalipun seperti kata Khomeni di dalam kitabnya Tahrir Al- Wasilah, J.2 hal 292 dan tidak perlu disoal dan diambil tahu sama ada perempuan itu mempunyai suami atau tidak (al-Nihayah al- Thusi, hal. 489; Tahdhib al-Ahkam, J.7 hal 253).


At-Tusi meriwayatkan daripada Fadhal Maula Ahmad ibn Rasyad bahawa dia menceritakan kepada Ja' afar As- Sadiq a.s, “Bahawa aku telah berkahwin dengan seorang perempuan secara mut'ah setelah itu timbul dalam hatiku bahawa perempuan itu mempunyai suami. Maka aku menyelidiki keadaan yang sebenarnya. Tiba-tiba aku dapati memang benar dia mempunyai suami ". Dia (Ja'afar) berkata, “kenapa kamu selidiki ?" (Tahdhib al-Ahkam, J.7 hal 253). 

Pernah Abdullah bin Umair Al-Laithi menemui Abu Ja'afar (Muhammad AI-Baqir) lalu Abdullah berkata kepadanya, “Apa pendapatmu tentang mut'ah ? Beliau berkata, “Allah telah menghalalkan dalam kitab-Nya dan melalui Nabi. la adalah halal sampai hari kiamat ." Lalu Abdullah bin Umair Al-Laithi berkata, “Wahai AbuJaafar, adakah orang sepertimu berkata begini sedangkan Umar mengharamkan dan melarang daripada melakukannya? Berkata Abu Jaafar, “Walaupun Umar mengharamkan dan melarang daripadanya.”  Abdullah bin Umair berkata "Aku minta supaya engkau dilindungi Allah daripada menghalalkan sesuatu yang diharamkan Umar,"  Maka Abu Jaafar berkata kepadanya, “Engkau berada di atas pendapat ikutanmu dan aku berada di atas keputusan Rasulullah s.a.w. Mari kita saling memohon kepada Tuhan supaya dilaknatkan (orang yang tidak benar antara kita). Aku yakin yang benar apa yang diputuskan oleh Rasulullah s.a.w dan yang salah apa yang diputuskan oleh ikutanmu”. Berkata perawi, Abdullah bin Umair pun mengadap Abu Jaafar seraya berkata “Adakah sepupu perempuanmu melakukan mut’ah ?”. Berkata perawi, maka berpalinglah Abu Ja'far daripada Abdullah bin Umair ketika ia menyebutkan isteri-isterinya dan sepupu-sepupu perempuannya (Al-Furu' Min al-Kafi, J.5 hal. 449; Tahdhibal-Ahkam, J.7.hal 251).  Maksudnya disini adalah ketika Abdullah bin Umair akan memut’ah sepupu perempuan dan isteri Abu Jaafar, maka dia pun mengingkari sendiri kebenaran mut’ah.

[sumber: geocities.ws ~ Penulis: Ustaz Mohd. Asri Yusof. Buku: Syiah Imamiah Mazhab ke-5?]

No comments:

Post a Comment