Bhg. 2: Bahaya SYIAH kepada Aqidah, Syariah, Akhlak, Ummah & Negara

Sebenarnya jika kita perhatikan dengan teliti dan kita mengkaji ajaran Syiah dari semua aspek, aqidah, Syariah, akhlak dan lain-lain maka kita akan mendapati ajaran-ajaran itu telah dirancang sebegitu rupa untuk mengambil alih agama Islam yang sedia ada supaya umat Islam secara tidak sedar menganut dan mengamalkan ajaran-ajaran yang bukan berasal daripada Islam sama sekali, pada ketika itu Islam yang dianuti pada hakikatnya hanya pada nama semata-mata atau Islam yang palsu dan Islam yang palsu ini tentu sekali tidak membimbangkan atau menggugat kedudukan agama-agama dan fahaman-fahaman lain yang terdapat di dunia, tetapi segala-galanya disusun dan direncanakan sehingga umat Islam sendiri yang pengetahuannya tidak begitu mendalam tentang Islam dapat menerima ajaran yang dlkemukakan oleh mereka sebagai ajaran Islam.

Walau bagaimanapun di dalam kertas kerja ini kita akan , mendedahkan kepalsuan ajaran Syiah, percanggahannya dengan agama Islam yang suci dan bahayanya kepada umat Islam di setiap tempat supaya agama yang mereka mahu hapuskan dan lenyapkan dari muka bumi ini tetap akan mengibarkan bendera kemenangannya sesuai dengan firman Allah yang bermaksud: 

"Dialah yang telah mengutuskan Rasul-Nya (dengan membawa) petunjuk (Al-Quran) dan agama yang benar untuk dimenangkan-Nya atas segala agama walaupun orang-orang musyrikin tidak menyukainya".
(Surah al-Taubah ayat 33)

Antara bahaya dan percanggahan ajaran Syiah dengan Islam yang akan di kemukakan dalam kertas kerja ini ialah:
·         Bahayanya kepada aqidah
·         Bahayanya kepada Syariah
·         Bahayanya kepada akhlak
·         Bahayanya kepada ummah
·         Bahayanya kepada negara.


1.         Bahayanya Kepada Aqidah

1.1       Aqidah Syirik Dengan Allah

            1.1.1   Muhammad bin Yaaqub Al Kulayni meriwayatkan dalam Usul al-Kafi daripada Abi Abdillah dan berkata,
            “Sesungguhnya dunia dan akhirat adalah kepunyaan   Imam, dia boleh meletakkannya di mana dikehendakinya dan memberikannya kepada sesiapa yang dikehendakinya. Itu adalah satu kebenaran daripada pihak Allah kepadanya (‘al-Kafi J.1 Hal.409, Bab Dunia ini semuanya kepunyaan Imam).

            Sebenarnya Allah telah berfirman di dalam Al-Quran : 


"Sesungguhnya bumi ini kepunyaan Allah. Diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya daripada  hamba-hamba-Nya.” (Surah al-A’raf ayat 128)

            Allah berfirman lagi:
“Kepunyaan-Nyalah kerajaan langit dan bumi…..”  (Surah al-Hadid ayat  2)


            1.1.2   Allah menyatakan sifat-Nya dalam Al-Quran sebagai                                         yang awal dan yang akhir, yang zahir dan yang batin sebagaimana firman- Nya yang bermaksud;
“Dialah yang awal dan yang akhir, yang zahir dan  yang batin” (Surah al-Hadid ayat 3.)

Syiah pula meriwayatkan bahawa Saidina Ali r.a berkata :
“Akulah yang awal dan yang akhir, akulah yang zahir dan akulah yang batin, akulah pewaris bumi ' (Rijal at Kasyi, Hal. 211)

                        sedangkan Allah telah berfirman yang bermaksud:
“Kamilah pewaris bumi dan sekalian makhluk yang ada di atasnya”  (Surah Maryam ayat 40).

                       1.1.3   Al-Kulayini menyebutkan dalam Usul al-Kafi bahawa Imam Muhammed AI Baqir berkata: ' Kami adalah wajah Allah, kami adalah mata Allah di kalangan makhluk-Nya dan kami adalah tangan-Nya yang terhampar menghulurkan       rahmat kepada hamba-Nya'. (Usul al-kafi, Hal.83).

            Begitu juga diriwayatkan daripada Abi Abdillah (la 'far al Sadiq) bahawa Amirul Mukminin Ali a.s. selalu berkata; 'Akulah pembahagi Syurga dan neraka bagi pihak Allah…….. aku dikumiakan beberapa keistimewaan yang tidak pernah dikurniakan kepada sesiapapun sebelumku…. aku mengetahui kematian dan bencana yang menimpa manusia, keturunan mereka dan aku mampu memutuskan perkara dengan tepat. Sesuatu yang telah   berlaku tidak terlepas daripada pengetahuanku dan tidak tersembunyi daripada pengetahuanku apa yang tidak ada di hadapanku ' (Kilab Al- Hujjah Min al-Kafi,    J.1Hal. 197).

            Seorang ahli tafsir Syiah yang terkenal bernama    Maqbul Ahmad dalam tafsirannya ketika mentafsirkan ayat yang bermaksud  “Segala sesuatu akan binasa kecuali wajahNya….”  (Surat Al-Qasas ayat 88)

            Meriwayatkan bahawa Ja'afar Al-Sadiq mentafsirkan ayat ini dengan "Kamilah wajah Allah itu".


            1.1.4   Al-Kulayni mengadakan satu bab yang tajuknya berbunyi: ‘Para Imam mengetahui perkara yang lalu dan akan datang dan tidak tersembunyi daripada pengetahuan mereka sesuatupun’.

            Di dalam bab ini beliau mengemukakan satu riwayat daripada Ja 'afar Al-Sadiq bahawa beliau berkata bermaksud:
                        'Sesungguhnya aku mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi. Aku mengetahui apa yang ada di Syurga dan di neraka. Aku mengetahui perkara yang berlalu dan perkara yang akan datang'. (Ibid, J.1 Hal. 261).


            1.1.5   Di dalam kitab yang sama disebut bahawa para imam boleh menghalalkan dan rnengharamkan apa yang rnereka kehendaki (Al-Usul Min al Kafi, J.1 Hal 44) sedangkan Allah   berfirman di dalam Al-Quran :
“Hai Nabi, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah halalkan bagimu …”   (Surah al -Tahrim ayat 1 ).

Ini bermakna Syiah menyengutukan Allah dengan para Imam mereka dalam mengharamkan dan menghalalkan sesuatu. Di dalam kitab itu juga Al-Kulaini meriwayatkan bahawa Ja'afar Al Sadiq berkata: "Mana-mana imam yang   tidak mengetahui sesuatu yang akan menimpanya dan ke mana mereka akan pergi maka dia bukanlah hujjah daripada pihak Allah kepada makhluk-Nya (AI-Usul Min al-Kafi, J.1 Hal 285) sedangkan Allah berfirman:
“Katakan tiada siapapun mengetahui perkara ghaib di langit dan di bumi melainkan Allah’ (Surah al- Naml ayat 65). 

Di sini Syiah menyengutukan Allah dengan Imam-Imam mereka dalam mengetahui perkara ghaib.

[sumber: geocities.ws ~ Penulis: Ustaz Mohd. Asri Yusof. Buku: Syiah Imamiah Mazhab ke-5?]

No comments:

Post a Comment