Bhg. 3: Bahaya SYIAH kepada Aqidah, Syariah, Akhlak, Ummah & Negara

1.2       Antara Aqidah Syiah yang sungguh menyesatkan ialah aqidah bada'. Aqidah ini juga telah dipopularkan oleh Ibn Saba'.  Al- Bada' bermakna:

            ~ Nyata atau jelas sesuatu setelah tersembunyi seperti yang terpakai dalam firman Allah :

'Dan jelaslah bagi mereka azab daripada Allah yang tidak pemah terfikir oleh mereka” (Surah az-Zumar ayat 47)

            ~ Timbul fikiran baru tentang sesuatu setelah berlalu sesuatu keadaan yang berlainan daripada apa yang ada dalam pengetahuan seseorang sebelumnya. lni terpakai dalam firman Allah yang berbunyi:
            ‘Kemudian timbul fikiran pada mereka setelah melihat tanda-tanda (kebenaran Yusof) bahawa mereka mesti memenjarakannya hingga ke suatu masa'.(Surah Yusof ayat 35} 



Kesimpulannya al-Bada' bererti jahil tidak mempunyai ilmu yang meliputi. Golongan Syiah mempercayai Allah bersifat dengan Al-Bada'. Di dalam Al-Kafi terdapat satu riwayat yang dikemukakan oleh al-Kulayni daripada ar- Rayyan ibn As-Salt, dia berkata: “Aku mendengar Ar Rida a.s. berkata, Tidak ada seorang pun Nabi yang diutus Allah melainkan dia membawa ajaran tentang haramnya arak dan ajaran yang memperakui Allah bersifat dengan al -Bada '. (Al -Usul Min al-Kafi ,J.1 Hal. 148).

Hakikat al-Bada' ini dihuraikan oleh satu riwayat lain dengan lebih jelas lagi iaitu riwayat yang dikemukakan oleh Al- Kulaini juga daripada Abu Hasyim Al Ja' afar' katanya:
“Pernah aku berada di samping Abu Al -Hasan a.s. sepeninggalan anaknya Abu Ja’afar. Ketika itu aku berfikir di dalam diriku dan mahu menceritakan kepadanya (Abi Al-Hassan) apayang terlintas di hatiku, mengenai Abu Ja 'afar dan Abu Muhammad. Kisah kedua-duanya, sama kerana Abu Muhammad yangg diharapkan (menjadi imam sepeninggalan Abu Ja’far)". Tiba-tiba Abu al-Hasan menghadap ke arahku sebelum sempat aku menceritakan isi hatiku kepadanya, terus dia berkata:
“Ya, wahai Abu Hasyim memang telah berlaku Bada' kepada Allah berhubung dengan Abu Muhamlnad sepeninggalan Ismail. Perkara ini memang seperti apa yang terlintas di hatimu walau pun tidak disenangi oleh orang-orang yang sesat. Abu Musa adalah anakku ymlg akan menjadi pengganti sesudahku kerana padanya ada pengetahuan yang diperlukan dan bersamanya ada alat Imamah". ( al-Usul Min AI-Kafi ,J.1 Hal.327).

An-Naubakhti menyebut bahawa Ja'afar bin Muhammad al- Baqir telah menentukan anaknya Ismail sebagai Imam sesudahnya dan beliau telah mengisytiharkan kepadanya semasa hidup lagi, tiha- tiba Ismail mati ketika beliau masih hidup. Maka Ja'afar pun berkata: “Tidak pernah berlaku al-Bada' kepada Allah berhubung dengan sesuatu perkara (kecuali) seperti mana berlaku kepada-Nya berhubung dengan Ismail anakku ".( Fraq al-Syiah ,Hal.84).

1.2.2    Untuk menguatkan lagi aqidah al-Bada' ini golongan Syiah mengemukakan riwayat yang kononnya berasal daripada Muhammad al-Baqir bahawa Nabi Lut a.s. juga bimbang akan berlaku Bada' pada Allah sehingga Baginda tidak sabar-sabar lagi meminta para Malaikat yang diutuskan untuk menyiksa kaumnya supaya menyegerakan penyiksaanterhadap mereka sebelumnya dan baru nyata kemudian setelah berlaku sebab itu (al-Bada'). Inilah dialog Nabi Lut dengan para Malaikat yang tersebut di dalam riwayat itu:-

            Lut berkata kepada mereka: " Wahai utusan-utusan Tuhanku apakah perintah Tuhanku kepada kamu terhadap mereka?"
Para Malaikat menjawab:
“Ia memerintah kami supaya menimpakan azab ke alas mereka pada hari ini nanti ".
Nabi Lut berkata: “Aku ada hajat dengan kamu”
Mereka bertanya: "Apakah hajatmu itu ? “
            Nabi Lut berkata: "Kamu timpakanlah azab ke atas mereka sekarang juga          kerana aku bimbang akan berlaku Bada’ kepada Tuhanku tentang mereka “.
Para Malaikat berkata:
            "Wahai Lut, sesungguhnya masa yang dijanjikan untuk menimpakan azab ke atas mereka itu ialah waktu Subuh, bukankah Subuh itu sudah hampir?" (AI-Furu’ Min al-Kafi, J.5 Hal. 546).

1.2.3    Al-Bada' mempunyai kelebihan yang tersendiri dalam aqidah Syiah sehingga mereka menganggapnya sebagai pernyataan Ubudiyyah terhadap Allah yang tidak ada tolok bandingnya. Mereka meriwayatkan daripada Muhammad al-Baqir bahawa beliau berkata:

'Tidak ada satu pun pemyataan Ubudiyyah kepada Allah yang menyamai Al-Bada '. (AI-Usul Min al- Kafi, J.1 Hal. 146).

Daripada Ja'far al-Sadiq pula mereka meriwayatkan beliau berkata:
"Tiada suatu pun cara pengagungan terhadap Allah yang menyamai Al- Bada' (Ibid)."

Dan katanya lagi
“Sekiranya manusia mengetahui pahala yang didapatinya kerana memperkatakan dan mempercayai al-Bada' tentulah mereka tidakjemu-jemu memperkatakannya. (AI-Usul Min al -Kafi, J.1 Hal. 148).

Lihatlah bagaimana Syiah menghubungkan sifat jahil kepada Allah s.w.t. dan menganggapnya sebagai puncak pemyataan Ubudiyyah kepada Allah sedangkan Allah s. w.t. telah berfirman:

"Dan sesungguhnya Allah ilrnu-Nya meliputi segala sesuatu".
(Surah at -Talaq ayat 12)

“Dan Allah Maha Mengetahui tentang segala sesuatu".
(Surah al -Nisa' ayat 176).

"Sesungguhnya tidak ada satu pun yang tersembunyi kepada Allah baik di bumi mahu pun di langit". (Surah Al-Imran ayat 5).


"Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, yang mengetahui yang ghaib dan nyata, Dialah yang maha pengasih lagi maha penyayang". (Surah al- Hasyr ayat 22). 

[sumber: geocities.ws ~ Penulis: Ustaz Mohd. Asri Yusof. Buku: Syiah Imamiah Mazhab ke-5?]

No comments:

Post a Comment