4. Bahaya Kepada Ummah
Kebanyakan orang Islam hari ini terdiri daripada
orang-orang yang pengetahuannya tentang Islam terlalu mendatar. Merekalah yang
akan menjadi mangsa yang ketara kepada ajaran Syiah kerana mengamalkan amalan
yang langsung tidak ada kena mengenanya dengan ajaran Islam yang suci murni. Merekalah yang akan memaki hamun
pejuang-pejuang Islam masa lampau yang terdiri daripada para sahabat dan
tabi'in, yang telah begitu berjasa kepada mereka dan juga kepada umat Islam
seluruhnya dengan membawa Islam dengan penuh rasa tanggungjawab generasi demi
generasi sehingga ke hari ini.
4.1 Memecahbelahkan
Ummah
4.1.1 Kehadiran Syiah akan memecahbelahkan umat
Islam kerana mereka menganggap golongan Ahli Sunnah yang berpegang dengan
ajaran Al-Quran dan As-Sunnah sebagai kafir dan lebih dahsyat kekufurannya
daripada iblis.
Syeikh Mufid berkata,"golongan lmamiah sepakat
bahawa semua pendokong-pendokong bidaah adalah kafir".(A waail al-Maqalat,
hal :15)
Ibn Babwaih Al-Qummi yang
dianggap sebagai Syeikh Saduq (Syeikh yang sangat benar) berkata, "orang yang tidak menerima (tidak mempercayai
Imam Ghaib adalah lebih kafir dari Iblis". "(Ikmal al-Din, hal
13).
4.1.2 Ahli
Sunnah khususnya dan semua masyarakat Islam pada pandangan Syiah adalah anak
zina .
Al-Kulaini meriwayatkan
dalam Al-Kafi bahawa manusia semuanya
adalah anak zina kecuali Syiah kita.
(Ar-Rawdah Min al-Kafi, hal 135)
Riwayat yang sama
dikemukakan juga oleh Al Majlisi di dalam Bihar
al-Anwar, J.24 hal 311 .
4.1.3 Ahli Sunnah lebih
hina daripada anjing di sisi Syiah. Mulla Baqir al-Majlisi menulis:
Bermaksud: “Mereke (Nasibi atau Ahli Sunnah) lebih jelek
daripada anak zina, sesungguhnya Allah tidak mencipta binatang yang lebih hina
daripada anjing tetapi Nasibi adalah lebih hina daripadanya lagi.” (Haqq al-Yaqin, J.2 hal 536).
4.1.4 Golongan
Syiah menganggap harta Ahli Sunnah adalah hala, boleh dicuri dan boleh
dirampas. Mereka hanya perlu mengeluarkan Khumus daripada harta Ahli Sunnah
yang dirampas itu.
At-Tusi meriwayatkan
daripada Abu Abdillah, kata beliau “ambillah
harta Nasibi di mana sahaja kamu temui dan keluarkanlah 1/5 daripada harta yang diambil itu kepada
kami.” (Tahdhib al-Ahkam, J.2 hal. 48)
Tokoh-tokoh Syiahjuga
berpendapat bahawa harta Nasibi dan segala sesuatu yang dimilikinya adalah halal.
(Tahdhib al- Ahkam, J.2 ha148).
Perkara yang sama
disebutkan juga oleh al-Hurr Al-Amili dalam kitabnya Wasail al-Syiah, (J.6 hal 340)
4.1.5 Golongan Syiah juga menganggap Ahli Sunnah
sebagai najis.
Khomeini berkata , "Adapun Nawasib (Ahli Sunnah) dan
Khawarij (semoga mereka dilaknat oleh
Allah) adalah najis dan ini tidak terhenti kepada penafian mereka terhadap
risalah.” (Tahrir al- Wasilah, J.1 hal. 118).
4.1.6 Sembelihan Ahli Sunnah tidak halal di sisi
Syiah seperti kata Khomeini, "Halal
sembelihan semua golongan-golongan dalam Islam kecuali sembelihan nasibi
walaupun dia menyatakan Islanmya." (Ibid, J.2 hal 146).
Tidakkah ajaran-ajaran
yang seperti ini akan memecahbelahkan umat manusia? Tidakkah fahaman-fahaman
yang seperti ini akan menimbulkan permusuhan, suasana bagi membenci dan
menyimpan dendam kesumat yang berpanjangan antara satu dengan yang lain?
Tentu sekali ! Inilah
yang akan merupakan natijah dari kehadiran ajaran Syiah ke dalam masyarakat
umat Islam.
4.2. Mempercayai
perkara-perkara bidaah Khurafat dan Tahyul serta mengamalkannya.
4.2.1
Golongan Syiah
menganggap Kufah adalah tanah haram. Bersembahyang dan berbuat kebajikan di
situ pasti mendatangkan pahala yang besar .
Mereka
rneriwayatkan daripada Abu Abdillah a.s. bahawa beliau berkata: “Sesungguhnya
Mekah adalah Tanah Haram Allah dan Madinah adalah Tanah Haram Muhammad dan
Kufah adalah Tanah Haram Ali a.s. Sesungguhnya Ali a.s. mengharamkan di Kufah
apa yang diharamkan oleh Ibrahim di Mekah dan apa yang diharamkan oleh Muhammad
di Madinah. (Syeikh Abbas al-Qummi -Safinatu
Al Bihar J.2. hal. 498 dan Mulla Mohsein al-kasyani al-Wafi, J.8 haI215). Diriwayatkan daripada Abu Abdillah
bahawa beliau berkata, "Membelalanjakan
satu dirham di Kufah sama dengan membelalanjakan 1OO dirham di tempat lain dan
mengerjakan dua rakaat sembahyang padanya dikira sama dengan mengerjakan 100
rakaat di tempat lain.” (Ibid)
4.2.2
Tanah Karbala dianggap sebagai tanah yang suci.
Tanahnya juga digunakan oleh orang-orang Syi’ah sebagai tempat sujud dimana-mana
saja di dunia ini. Jarang sekali ditemukan rumah Syiah yang tidak mempunyai
tanah Karbala di dalam berbagai-bagai bentuknya.
Mereka juga
menganggap tanah Karabala itu boleh dimakan sebagai penawar.
Keutamaann yang
seperti ini tidak dipercayai ada pada tanah-tanah yang lain termasuklah tanah
kubur Rasulullah s.a.w. dan para Imam yang lain.
Khomeini berkata,
“Kecualikan daripada tanah (yang tidak
harus dimakan) tanah kubur Penghulu kita Abu Abdillah Al-Husain a.s. sebagai
ubat dan tidak harus dimakan tanah ini dengan tanah lain dan tidak boleh juga
dimakan lebih daripada kacang tanah putih yang sederhana, tidak termasuk di
dalam hukum boleh memakan tanah ini, tanah kubur orang lain walaupun tanah
kubur Nabi s.a.w dan tanah kubur para Imam a.s. yang lain”. (Tahrir al-Wasilah, J.2 hal. 164).
4.2.3 Golongan Syiah juga merayakan hari-hari besar
orang-orang Majusi dan menganggap sunat mandi pada hari itu.
Khomeini berkata, “Antaranya (antara mandi-mandi yang
disunatkan itu) ialah mandi dua hari raya dan antaranya lagi ialah mandi pada
hari Nauruz.” (Tahrir al-Wasilah, J.1 hal 98-99)
4.2.4 Mereka juga mengadakan hari perkabungan
kerana kesyahidan Sayyidina Husin di Karbala pada 10 Muharram di mana mereka
melakukan bermacam-macam bidaah, Khurafat dan kekufuran.
4.3. Keganasan Akan Berlaku Di kalangan Ummah
4.3.1 Syiah menggangap orang-orang Islam daripada
kalangan Ahli Sunnah halal darahnya dan harus dibunuh terutama dengan cara yang
tidak diketahui oleh sesiapapun. Diriwayatkan daripada Daud bin Farqad katanya,
"Aku berkata kepada Abu Abdillah a.s
apa katamu tentang membunuh Nasibi. " Beliau berkata, "Halal darahnya tetapi aku bimbangkan dirimu.
Sekiranya engkau boleh merobohkan dinding kertasnya atau engkau
menenggelamkannya ke dalam air supaya tiada sesiapapun menyaksikan pembunuhan
itu maka lakukanlah. (Ibid Bab Waih'llalu al-Syara'i ,hal 200, Wasail al-Syiah, J.18 hal. 63, Bihar al Anwar, J.27 hal 231).
At-Tusi mengemukakan satu
cerita yang mengisahkan Abu Al-Buhari telah membunuh 13 orang Islam kemudian
datang bertemu Ja'far al-Sadiq dan menceritakan kepadanya cara-cara
pembunuhannya namun ia tidak menyalahkannya. Abu Buhari menceritakan, "Antara mereka ada yang aku naik ke
atas rumahnya dengan menggunakan tangga kemudian membunuhnya. Ada juga antara
mereka yang aku panggil dimuka pintunya pada waktu malam, apabila keluar aku
terus membunuhnya. Adajuga diantara mereka yang aku temaninya dalam perjalanan,
bila sampai di tempat yang sunyi aku membunuhnya. Pembunuhan mereka itu tidak
diketahui oleh ,sesiapapun". (Rijal
Kasysyi, hal 34).
4.3.2 Sifat Imam Mahdi yang ditunggu oleh Syiah
begitu ganas dan kejam sehingga kerjanya tidak lain selain daripada membunuh
dan menyembelih manusia, terutama bangsa Arab dan kalangan Ahli Sunnah.
Mereka menyatakan apabila
muncul Imam Mahdi nanti orang orang Syiah akan menghadapkan setiap Nasibi di
hadapa Imam Mahadi. Jika Nasibi itu mengakui Islam iaitu wilayah maka dia akan
dibebaskan, jika tidak akan dipenggal lehernya atau dia bersedia membayar
jizyah sebagai ahli zimmi.(Biha al-Anwar,
J.52 hal 373, tafsir Furat ibn Ibrahim, hal. 100).
4.3.3 Imam Mahdi yang dinantikan kemunculannya yang
mengikut kepercayaan Ahli Sunnah akan memenuhi bumi dengan keadilan setelah ia
dipenuhi dengan kezaliman dianggap oleh Syiah sebagai orang yang akan
merobohkan Kaabah dan akan memotong tangan dan kaki penjaga Tanah Haram.
Syeikh Mufid menyebut
bahawa, "Apabila lmam Mahdi muncul
ia akan merobohkan masjid al-Haram dan memotong tangan Bani Syaibah kemudian
menggantungkannya di Kaabah serta dituliskan kepadanya, mereka inilah pencuri
pencuri Kaabah.” (Al-Irsyad. hal. 411, At-Tusi-Kitab
al Ghaibah, hal.282).
4.4 Memusnahkan Imej Islam
4.4.1 Islam yang suci murni dengan ajaran tauhidnya
akan tercemar dengan kepercayaan syirik yang dibawa oleh Syiah atas nama satu
golongan daripada Islam seperti yang telah kita kemukakan sebelum ini.
4.4.2 Dengan mengamalkan upacara-upacara seperti
upacara pada 10 Muharram yang sungguh memalukan setiap orang Islam
perbuatan-perbuatan yang ditunjukkan oleh golongan Syiah di awal bulan Muharram
dan kemuncaknya pada 10 Muharram itu, tidak ada bezanya bagi orang-orang bukan
Islam denga upacara-upacara keagamaan Hindu seperti Thaipusam dan Kavadi atau
upacara-upacara yang dilakukan oleh orang-orang jakun di Afrika.
4.4.3
Setiap orang Islam merasa sedih di alas
kesyahidan Sayyidina Umar ditangan Abu Lu'luah yang beragama Majusi itu tetapi
Syiah yang mendakwa dirinya Islam sebaliknya merasa gembira dengan tragedi itu.
Mereka gelarkan Abu Lu'luah dengan Baba Syuja'uddin (Wira Agama) sebagai
menghargai keberaniannya. ( Ringkasan Syiah Mazhab Imam Dua Belas: Shah Abdul
Aziz al-Dahlawi. DBP. Hlm 455).
Ali bin Muzahir al-Wasiti
meriwayatkan daripada Ahmad ibn Ishaq (seorang tokoh Syiah di Qum dan dianggap
telah mendapat kehormatan yang besar kerana bertemu dengan Imam Hasan
al-Askari, Imam kesebelas Syiah) bahawa dia berkata,"Hari ini (hari Abu Lu'luah
membunuh Sayyidina Umar) adalah Hari Raya besar, hari Kebangsaan, hari berkat
dan hari hiburan. "
Sungguh ganjil
kepercayaan yang dianuti oleh Syiah kerana kematian pejuang Islam disambut
dengan keseronokan dan perayaan seperti yang dilakukan oleh orang-orang Majusi.
4.5 Ajaran Syiah juga akhirnya akan
mengakibatkan hilangnya keyakinan umat kepada agama itu sendiri apabila agama
yang benar sudah tidak dipercayai lagi kerana pembawa-pembawanya sudah dianggap
sebagai perosak, pengkhianat dan perampas hak Ali dan ahlul bait selain
daripada orang yang bertanggungjawab mengubah kandungan Al-Quran dan memalsukan
hadlth-hadith.
Ajaran Syiah yang dianuti
ini pula akan membingungkan mereka lantaran penuh dengan kekarutan dan khurafat
yang tidak mungkin dapat diterima oleh orang-orang yang mempunyai akal yang
waras.
Pada ketika itu mereka
akan menganggap agama tidak lebih daripada candu seperti yang dipercayai oleh
orang-orang komunis.
[sumber: geocities.ws ~ Penulis: Ustaz Mohd. Asri Yusof. Buku: Syiah Imamiah Mazhab ke-5?]
No comments:
Post a Comment