5. Bahaya kepada Negara
5.1. Bahayanya
kepada negara dapat dilihat daripada bagaiman,a perpecahan yang berlaku di
kalangan umat Islam di zaman permulaan Islam hasil fitnah yang dicetuskan oleh
mereka.
5.1.1 Gerakan
Ibn Saba' yang mencetuskan huru hara di dalam pemerintahan Islam pada zaman
Sayyidina Usman.
5.1.2 Peperangan saudara yang dicetuskan oleh
mereka di dalam Peperangan Jamal (yang pertama seumpamanya di dalam sejarah Islam),
Peperangan Siffin dan sebagainya.
5.2 Mereka merupakan golongan yang memainkan
perana dalam menjatuhkan kerajaan-kerajaan yang lalu dengan menyokong atau
membuka jalan kepada musuh-musuh Islam.
5.2.1 Nasiruddin al-Tusi (w 672H), Ibn Abil Hadid
telah merancang pembunuhan umat Islam secara beramai-ramai yang sungguh
mengerikan dengan membuka jalan kepada Hulagu Khan pada tahun 656H untuk
menyerang Baghdad, ibu negara Islam pada masa itu. (Hasyiah Al-Muntaqa- Muhibbuddin A-Khatib, hal 20 Ibn Qayyim Ighathat
al Lahfan J.2 hal 263, al- Bidayah wa
al-Nihayah J.3 hal 200 -266).
Walaupun Nasiruddin
At-Tusi dianggap sebagai seorang yang kejam oleh sejarawan-sejarawan Islam
namun Khomeini sebaliknya menyanjung tinggi Nasiruddin At-Tusi ini dan
orang-orang yang seumpamanya dengan mengatakan mereka telah memberi sumbangan
yang besar kepada Islam (Hukumah
al-Islamiyyah, hal. 128).
5.2.2 Negara Syiah akan bertindak kejam terhadap
umat daripada kalangan Ahli Sunnah umumnya dan goIongan ulamak khususnya. Syah Waliyullah
misalnya telah direnggangkan pergelangan tangannya semata-mata kerana beliau
mengarang sebuah kitab yang bemama ' Izalat
al Khafa untuk menghilangkan kekeliruan yang ditimbulkan oleh Syiah tentang
Khilafah para Khulafa al-Rasyidin.
5.3 Peranan Syiah di dalam menjatuhkan
sesebuah negara tidak boleh dipandang kecil kerana Negara Iran yang dahulunya
merupakan sebuah negara yang dikuasai oleh Ahli Sunnah dan telah melahirkan
begitu ramai tokoh-tokoh dan ulamak-ulamak Islam di dalam berbagai-bagai bidang
ilmu agama seperti Imam Tirmidzi, Imam Abu Daud, Imam Razi dan lain-lain lagi,
tetapi apabila Agama Islam lemah kerana pengetahuan penganut-penganutnya tidak
mendalam lagi dan pengaruh kebendaan serta dunia pula kuat, maka mereka telah
dapat dikuasai oleh Syiah dengan mengemukakan hujah-hujah yang berupa ilmiah
sehingga akhirnya Iran telah bertukar menjadi negara Syiah.
Begitu juga Mesir yang
disuatu masa dahulu merupakan negara Ahli Sunnah tetapl kemudian bertukar
tangan menjadi Syiah. Walaupun Syiah itu bukan Syiah Imamiyyah tetapi Syiah
Fatimiyyah namun tidak kurang juga dahsyat dan bahayanya daripada Syiah
Imamiyyah Ithna Asyariyyah.
Bagaimana pula agaknya
negara kita Malaysia yang rata-rata pengetahuan penduduknya masih lemah tentang
aqidah dan syariah Islam yang dianuti mereka?
5.4 Di zaman-zaman akhir ini pun mereka tetap
memainkan peranan dalam menganggu kelahiran sebuah negara Islam seperti di
Afghanistan.
5.5 Sebuah negara Syiah begitu mudah menjadi
pusat kepada kelahiran berbagai-bagai bentuk bidaah, khurafat dan kekarutan.
Ini ialah kerana agama mereka dibina di atas asas-asas yang karut.
5.5.1 Pemimpin-pemimpin
Negara Syiah selalunya merupakan pelopor kepada amalan-amalan bidaah.
5.5.2 Orang yang dikatakan mula-mula mengadakan upacara
perkabungan terhadap kematian Husin dan mengadakan majlis-majlis nyanyian
ratapan dengan diiringi muzik, mendirikan kubur-kubur yang besar sebagai tempat
kunjungan ialah maharaja yang zalim Taimurlang (Tamerlane) dan orang- orang
seperti Syah Ismail Safawi (907 H) bahkan sampai sekarang ini pun
pemimpin-pemimpin mereka menganggap perkara ini sebagai perkara biasa. (Nahnamah al-Marifat - Hyderabad,
Muharram 1389H).
5.6 Kuasa negara mengikut teori 'Walayatul
Faqih' merupakan kuasa ketuhanan dan mutlak sehingga boleh membatalkan
mana-mana ketentuan syariat.
5.6.1 Walayatul Faqih adalah satu teori baru dalam
menegakkan sebuah kerajaan Syiah kerana mengikut Syiah tidak ada sebuah
kerajaan Syiah pun yang boleh ditubuhkan atau ditegakkan sebelum kemunculan
Imam Mahdi.
AI-Kulaini meriwayatkan
menerusi Abu Basir daripada Abi Abdillah (Ja'far al-Sadiq) beliau berkata, “Setiap orang yang menjulang bendera sebelum
kemunculan Al-Qaim, adalah Taghut yang disembah selain daripada Allah
'Azzawajalla” (Ar-Rawdah Min al-Kafi ,J.8
hal 295).
Pensyarah kitab Al-Kafi
Maulana Muhammad Saleh Al-Mazandarani (w 1080H) di dalam syarahnya
terhadap kitab Al-Kafi yang dianggap
antara syarah al-Kafi yang terpilih menulis “Walaupun orang yang menjulangnya itu menyeru kepada kebenaran ".
(Syarh al -Kafi, J 12 hal. 371).
5.6.2 Walayatul Faqih adalah satu teori penubuhan
negara yang dikemukakan oleh Khomeini dengan alasan Naib Imam boleh
menggantikan Imam dalam menubuhkan sesebuah negara dan penubuhan itu dianggap
sah setelah mereka putus asa pada hakikatnya dengan kemunculan Imam Mahadi yang
tiada kunjung datang. (Lihatal-Hukumah
al-Islamiah, hal.74)
5.6.3 Kerana itu kami lihat kuasa negara yang tegak
di atas Walayatul Faqih adalah mutlak dan bersifat ketuhanan seperti yang
dinyatakan oleh Khomeini sendiri dalam sepucuk suratnya yang ditujukan kepada
Presiden Republik Iran, Ali Khomeini yang kemudiannya disebarkan oleh sebuah
akhbar rasminya Iran Kayhan Bil 182,
yang diterbitkan pada 23 Jumadal Ula, 1408H dengan tajuk: "Sesungguhnya kerajaan boleh menyepikan
masjid-masjid atau merobohkannya dan kerajaan lebih utama daripada sembahyang”.
Dalam surat itu Khomeini
menulis: “
“Sesungguhnya
kerajaan merupakan cabang daripada kekuasaan Rasulullah s.a.w. yang lurus dan
antara hukum- hukum Islam yang utama dan lebih diutamakan daripada semua
hukum-hukum cabang termasuk solat, puasa dan haji ".
Oleh itu harus bagi
penguasa-penguasa menyepikan masjid-masjid ketika perlu dan merobohkan masjid.
Penguasa juga boleh membatalkan mana-mana hukum Islam walaupun yang berkaitan
dengan perkara ibadat atau bukan ibadah jika hukum itu bercanggah atau
bertentangan dengan kepentingan-kepentingan Islam.
Penguasa
boleh menghentikan ibadah Haji yang merupakan kewajipan Islam yang penting
apabila Maslahat Negara Islam mengkehendaki demikian kerana kerajaan ini adalah
kekuasaan Ilahi yang mutlak". (Dipetik daripada al-Murtada, hal 249).
6. Penutup
Setelah kita meneliti perbincangan yang lalu,
kita tidak dapati sesuatu percanggahan antara Syiah yang dipropagandakan hari
ini dengan Syiah yang dikenali oleh ulama-ulama Islam dahulu sebagai Syiah
Ghulat yang telah mereka hukumkan terkeluar daripada Islam.
Adakah Syiah yang sedemikian ajarannya tidak
merbahaya kepada aqidah, syariah, akhlak, ummah dan negara Islam ???
Dan adakah Syiah yang fahamannya seperti yang
telah kita kemukakan tadi tidak tepat jika dikatakan bahawa sebenarnya mereka
adalah satu gerakan musuh yang telah dirancang untuk menghancurkan Islam?
Apalah yang ada lagi pada akidah, syariah dan
nilai akhlak umat manusia seperti yang dibawa oleh Junjungan Besar Nabi
Muhammad s.a.w. dan para sahabat baginda yang mulia jika ajaran Syiah yang
begini dianggap sebagai ajaran Islam.
Tentu sekali tiada lagi yang tinggal daripada
ajaran Islam yang masih berbaki sesudah itu dan inilah yang dikehendaki oleh
mereka.
Sesungguhnya para imam yang terdiri daripada anak
cucu Rasulullah s.a.w. yang dianggap sebagai Imam oleh Syiah tidak terlibat
sama sekali dengan ajaran-ajaran yang diperkenalkan oleh Syiah kepada dunia
atas nama mereka.
Malah
mereka itu telah pun mengetahui gelagat-gelagat dan jiwa-jiwa orang-orang yang
mendakwa sebagai Syiah atau pendokong setia mereka.
Nah! Imam Jaafar As-Sadiq sendiri pernah berkata
tentang Syiah bahawa, "Tidak ada
satu pun ayat yang diturunkan oleh Allah tentang golongan munafiqin melainkan
kandungan ayat itu pasti ada pada orang yang mendakwa Syiah. " (Rijal Kasysyi, hal 299).
Oleh itu di dalam menghadapi golongan yang
mempunyai fahaman yang seumpama ini semestinya setiap Muslim menyatakan
pendiriannya seperti yang pernah dinyatakan oleh Nabi Ibrahim a.s. bahawa,
"Sesungguhnya
kami berlepas diri daripada kamu dan daripada apa yang kamu sembah selain
daripada Allah. Kami engkari ( kekufuran)mu
dan telah nyata antara kami dan kamu permusuhan dan kebencian buat
selama-lamanya sampai kamu beriman kepada Allah semata-mata " (
Al-Mumtahanah, ayat 4).
[sumber: geocities.ws ~ Penulis: Ustaz Mohd. Asri Yusof. Buku: Syiah Imamiah Mazhab ke-5?]
No comments:
Post a Comment