2.4.3 Abu Jaafar telah ditanya tentang sekurang-kurang
umur perempuan yang boleh dilakukan mut'ah. Beliau menjawab, iaitu kanak-kanakyang tidak tertipu. Berkata
perawi, aku pun berkata.. Semoga Allah
mendamaikan anakmu, berapakah minima umur perempuan yang tidak tertipu ?"
Beliau menjawab. “ Sepuluh tahun “(Al-Istibar. J.3 hal 145; Tahdhib Al Ahkam. J.7, hal 225;
Al Furu' Min al Kafi , J.5, hal 463).
Al-Hulli dalam kitab
Fiqahnya Syarai’ al-Islam, (J.2 hal
186) mengatakan, "Seorang gadis
cerdik yang sudah baligh mengaqadkan mut'ahnya sendiri. Walinya tidak berhak
membantah, sama ada ia lnasih dara atau janda.”
2.4.4 Perempuan boleh dikahwini secara mut'ah
mengikut Syiah tanpa had. la tidak terbatas sampai empat orang sahaja, tetapi
mengikut apa yang mereka riwayatkan daripada Ja'far al Sadiq, beliau ada
berkata, "Berkahwinlah dengan mereka
secara mut' ah walaupun sampai seribu orang kerana mereka itu termasuk di
antara perempuan yang disewakan". (Al-Istibar, J.3 hal 147; Tahdhib Al Ahkam, J.7 hal 259).
2.4.5 Mas kahwin untuk nikah mut'ah pula tidak
terlalu besar, hanya memadai dengan segenggam gandum atau segenggam makanan
atau buah tamar, (Al Furu Min al Kafi, J.5
ha1457; Tahdhib al Ahkam, J .7 hal
260).
2.4.6
Berkenaan dengan jangka masa mut.ah itu
boleh dilakukan dapat kita ketahui daripada riwayat yang dikemukakan oleh
mereka daripada Abu Hasan Ali Muhammad al-Jawad bahawa beliau pernah ditanya.
“Berapa
lamakah sekurang-kurangnya tempoh mut'ah itu boleh di lakukan ? Adakah harus seseorang melakukannya dengan
syarat sekali persetubuhan ? Beliau men jawab “ Ya, tidak mengapa tetapi bila selesai hendaklah memalingkan mukanya
dan tidak memandang lagi ( kepada
perempuan itu) “ (Al-Furu’' Min
al-Kafi J.5, hal 460, AI-Istibsar J.3
hal 151).
2.4.7 Selain daripada itu seseorang lelaki boleh berkahwin
secara mut'ah dengan seorang perempuan beberapakali sebagaimana yang
diriwayatkan daripada Ja'far al-Sadiq bahawa beliau berkata, "Tidak mengapa, seseorang boleh
melakukan mut'ah dengan seorang perempuan seberapa kali yang
dikehendakinya". (Al-Furu' Min al- Kafi, J.5, hal 460)
2.4.8 Bahkan lebih daripada ilu golongan Syiah
berpendapat harus menyewakan faraj dan menghadiahkannya kepada sahabat handai.
Al Tusi meriwayalkan daripada Abu Hasan bahawa dia berkala, "Aku bertanya Abu Abdullah a.s. tentang
peminjaman faraj, dia menjawab, tidak mengapa " (Al lstibsar ,J.3 ha1141) .
Dengan pembohongan dan
pendustaan yang sedemikian itu pada hakikatnya Syiah mahu membuka pintu
pelacuran dan perhubungan seks secara bebas tanpa sebarang sekatan dengan
seluas-luasnya.
2.4.9 Lebih daripada itu golongan Syiah mengharuskan
seseorang mengamalkan amalan kaum Lut dengan isterinya atas nama ahlul bait.
Al-Kulaini meriwayatkan daripada Al-Rida bahawa beliau ditanya oleh Safwan b.
Yahya, "Salah seorang hamba
bebasanmu menyuruh aku bertanya engkau ". (Al Rida) berkata, "Apa pertanyaan itu”. Aku berkata,
" Bolehkah seseorang mendatangi
isterinya pada dubumya?". "Itu
haknya " , berkata Safwan. Maka aku pun bertanya dia. "Adakah engkau melakukannya? ."
Al Rida menjawab "Kami tidak
melakukannyaJ' .(Al Furu’ Min al-Kafi J.5, Al -Istibsar, hal 243-244).
Diriwayatkan juga
daripada Abu Hasan Ar-Rida (Imam Ma'sum yang kelapan) satu riwayat yang lebih
jelas dan lebih jelik daripada riwayat di atas kerana Al-Tusi meriwayatkan bahawa
beliau (Al- Rida) ditanya oleh seorang lelaki tentang seorang yang mendatangi
isterinya daripada belakang (pada dubumya). Al-Rida menjawab, "Satu ayat dalam kitab Allah telah
menghalalkannya, iaitu kata-kata nabi Lut a.s yang di ceritakan oleh Allah”.
Bermaksud. ' Ini anak-anak perempuanku
lebih suci unluk kamu” (Surah
Hud.ayat 78). Sedangkan Nabi Lut sudah maklum bahawa mereka tidak
mengkehendaki faraj. Sebagaimana mereka meriwayatkan bahawa beliau berkata "aku bertanya Abu Abdillah (Ja’far
As-Sadiq) tentang seorang yang mendatangi isteri pada duburnya”, dia
berkata di mana firman Allah:
“Datangilah mereka itu di
tempat yang diperintahkan Allah kepadamu".
(Surah Al-Baqarah, ayat
223)
Lalu Ja'far As-Sadiq
menjawab, "tempat itu untuk mencari anak" (Tahdibul-Ahkam, J.7, Hal 414,
Al-Istibsar J.3 hal 243).
3. Bahaya Kepada Akhlak
3.1 Kebiadaban
Dan Penghinaan
3.1.1 Kebiadaban
dan penghinaan terhadap Nabi-nabi dan Rasul- Rasul.
Orang-orang Syiah dan
orang-orang yang diracuni fikirannya oleh fahaman Syiah pasti akan berslfat
biadab terhadap Nabi- nabi dan Rasul-rasul.
Mulla Baqir Al-Majlisi
meriwayatkan dalam kitabnya Biharu Al-Anwar (secara dusta) daripada Nabi s.a.w.
bahawa Nabi s.a. w berkata kepada Ali, “Wahai
Ali ! Engkau memiliki apa yang tidak
dimiliki olehku, Fatimah isterimu, sedangkan aku tidak mempunyai isteri yang
seumpamanya. Daripadanya engkau memperolehi dua anak lelaki yang mana tidak ada
bagiku dua orang anak lelaki seumpamanya. Khadijah pula ibu mertuamu sedangkan
aku tidak mempunyai ibu mertua yang penyayang seumpamanya. Aku sendiri bapa
mertuamu. Sedangkan aku titiak mempunyai bapa mertua yang penyayang seperti
bapa mertuamu. Ja’far adalah saudaramu sedangkan aku tidak mempunyai saltdara
seumpama Jaafar. Fatimah Al-Hasyimiyyah adalah ibumu, di mana akanku dapat ibu
seumpamanya.”
( Kitab Fi bihar al-Anwar-Kitab al-Syahadah, J.5
hal. 511).
Al-Kulaini menyebut
bahawa darjat Imamah adalah lebih tinggi daripada darjat Kenabian, Kerasulan
dan Khullah. Untuk maksud itu dia (Al-Kulaini) telah berdusta atas nama Jaafar
As-Sadiq, bahawa beliau berkata, "Sesungguhnya
Allah menjadikan Ibrahim sebagai hamba sebelum menjadikan Ibrahim sebagai Nabi
dan menjadikannya sebagai Nabi sebelum menjadikannya sebagai Rasul dan
sesungguhnya Allah telah menjadikannya sebagai Rasul sebelum menjadikannya
sebagai Khalil dan sesungguhnya Allah menjadikannya sebagai Khalil sebelum
menjadikannya sebagai Imam.” (Kitab al-Hujjah Min al-Kafi, J.1 hal. 175).
Al Kulaini meriwayatkan
lagi daripada Saif al-Tammar bahawa beliau berkata, “Kami pernah bersama Abu Abdillah a.s. dalam satu kumpulan di Hijir
lsmail, maka Abu Abdullah berkata, “Adakah mata-mata gelap mengikut kita?"
kamipun berpaling ke kanan dan ke kiri, tidak kelihatan kepada kami sesiapapun.
Maka beliaupun berkata, “Demi Tuhan Ka'bah! Demi Tuhan binaan ini: ( 3 kali) kiranya aku berada di antara Musa dan
Khidir a.s. tentu aku menceritakan kepada mereka berdua bahawa aku lebih 'alim
daripada mereka berdua apa yang tidak diketahui oleh mereka kerana sesungguhnya
mereka telah dikurniakan ilmu tentang masa lampau tetapi mereka berdua tidak
dikurniakan ilmu tentang apa yang akan terjadi dan apa yang berlaku sampai hari
qiamat. "
(Usul al-Kafi, J.1 hal. 261)
Diriwayatkan juga
daripada Jaafar As-Sadiq, “Sesungguhnya
aku mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi. Aku mengetahui apa yang ada
di Syurga dan di Neraka. Aku mengetahui ilmu tentang zaman silam dan ilmu
tentang zaman akan datang." (lbid).
Mereka menganggap bala
yang menimpa Nabi Ayyub dan Nabi Yunus yang ditelan ikan sehingga terpaksa
terkurung di dalam perut ikan sampai beberapa lama itu, tidak kerana sebab lain
melainkan kerana mereka mengingkari walayah Ali (Tafsi r Nur al-Thaqalayn, J.3, hal. 435)
3.1.2 Kebiadapan dan Penghinaan Terhadap Isteri-Isteri
Nabi s.a.w.
Mulla Baqir al-Majlisi
mengadakan satu bab yang khusus dalam kitabnya, Hayat al-Qulub bertajuk "Bab
Yang ke-55 pada menyatakan Kecelakaan Aisyah dan Hafsah. " J .2 hal.
610-612. Di dalam bab ini berkali-kali pengarangnya
mengatakan Aisyah dan Hafsah sebagai munafik dan kafir. Beliau mengemukakan
riwayat yang kononnya muktabar bahawa Aisyah dan Hafsahlah yang telah meracuni
Nabi s.a.w. sehingga mengakibatkan kewafatan baginda. Al-Aiyyasyi telah meriwayatkan dengan sanad yang muktabar daripada Imam
Ja'afar Sadiq bahawa Aisyah dan Hafsah telah membunuh Rasulullah s.a.w. dengan
meracuni baginda.
Di satu tempat yang lain
di dalam kitab yang sama Mulla Baqir Al Majlisi meriwayatkan daripada tokoh
tafsir Syiah yang terkemuka daripada kalangan Mutaqaddimin iaitu Ali ibn
Ibrahim al-Qummi bahawa Sayyidina Abu Bakar dan Sayyidina Umar bersama anak
perempuan mereka masing-masing telah mengadakan pakatan membunuh Nabi s.a.w.
dengan meracuni baginda, begini bunyinya, "maka dua munafik lelaki itu dan dua munafik perempuan itu ( Aisyah dan Hafsah) telah mengadakan pakatan
untuk melnbunuh baginda dengan memberikan racun kepada Baginda. " (Ibid).
3.1.3 Kebiadapan
dan penghinaan terhadap sahabat-sahabat Rasulullah s.a. w. yang lain
Golongan
Syiah mempercayai bahawa para sahabat telah murtad sepeninggalan Rasulullah
s.a.w.
kecuali tiga atau empat orang daripada
kalangan mereka. Tidak ada lagi kebiadapan dan penghinaan yang lebih dahsyat
daripada.
Al-Kulaini yang dianggap
sebagai Bukhari di kalangan Syiah telah meriwayatkan bahawa para Sahabat telah
murtad sepeninggalan Nabi kecuali tiga daripada mereka, iaitu Miqdad bin Aswad,
Abu Zaral-Ghifari dan Salman al-Farisi (Al
Rawdah Min al Kafi, J. 8, hal 245).
Perkara yang sama telah
disebut oleh Al-Majlisi yang dianggap sebagai Khatimatu Al-Muhaddithin di
kalangan Syiah yang bermaksud: “Para
sahabat semuanya binasa selepas wafat Rasulullah s.a.w. kecuali tiga orang
iaitu Abu Zar, Miqdad dan Salman”. (Hayat al Qulub, J. 2, hal 640).
[sumber: geocities.ws ~ Penulis: Ustaz Mohd. Asri Yusof. Buku: Syiah Imamiah Mazhab ke-5?]
No comments:
Post a Comment